Kommuniké från årsstämman i Addnode Group Aktiebolag (publ) den 4 maj 2017

Stockholm den 4 maj, 2017

Fastställande av räkenskaper och ansvarsfrihet

Stämman fastställde moderbolagets och koncernens resultat- och balansräkningar. Styrelsen och VD beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2016.

Behandling av vinst

Årsstämman beslutade att vinsten enligt den fastställda balansräkningen ska disponeras så att 68 461 326 kronor delas ut till aktieägarna, vilket motsvarar en utdelning om 2,25 kronor per aktie, och att resterande tillgängliga vinstmedel om 328 741 815 kronor balanseras i ny räkning.

Styrelse

I enlighet med valberedningens förslag omvaldes till ordinarie styrelseledamöter Jan Andersson, Kristofer Arwin, Dick Hasselström, Sigrun Hjelmquist och Thord Wilkne. Stämman beslutade om nyval av Staffan Hanstorp och Johanna Frelin till styrelseledamöter och Staffan Hanstorp valdes till ny styrelseordförande. Bolaget kommer därtill att anlita Staffan Hanstorp på konsultbasis för arbete med koncernens förvärvsmöjligheter, finansieringsfrågor, strategiska partnerskap och övergripande strategiska frågor. Stämman beslutade vidare, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode ska utgå till styrelseledamöterna för tiden intill slutet av nästa årsstämma med 370 000 kronor till styrelsens ordförande och med 185 000 kronor till var och en av övriga ledamöter utsedda av årsstämman. Arvode som faktureras för de konsulttjänster som utförs av Staffan Hanstorp kan maximalt uppgå till 250 000 kronor per månad (baserat på att fakturerat belopp innefattar sociala avgifter). Ersättning ska kunna utgå enligt räkning för särskilda insatser (konsulttjänster m m) av ledamöter inom deras respektive kompetensområde, förutsatt att sådana insatser på förhand godkänts av styrelseordföranden eller av två styrelseledamöter. Arvode ska utgå till ordföranden i revisionsutskottet med 55 000 kronor och med 35 000 kronor till övriga ledamöter i utskottet. Arvode ska vidare utgå för arbete i ersättningsutskottet med 15 000 kronor per ledamot. Styrelseledamot kan medges möjlighet att fakturera styrelsearvodet förutsatt att det är kostnadsneutralt för bolaget och i enlighet med gällande legala regelverk och rekommendationer.

Revisorer

Stämman beslutade att arvode till revisorerna skall utgå med skäligt belopp enligt godkänd räkning. Det registrerade revisionsbolaget PricewaterhouseCoopers AB omvaldes till revisor för tiden intill slutet av nästkommande årsstämma. PricewaterhouseCoopers AB kommer att utse Magnus Brändström till huvudansvarig revisor.

Ersättning och andra anställningsvillkor för ledande befattningshavare

Stämman beslöt om riktlinjer för ersättning och andra anställningsvillkor för ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag.

Bemyndigande avseende förvärv och överlåtelse av egna aktier

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till nästkommande årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om att förvärva högst så många egna B-aktier att bolaget vid var tid efter förvärv innehar sammanlagt högst tio procent av det totala antalet aktier i bolaget. Vidare bemyndigade stämman styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen intill tiden för nästa årsstämma, fatta beslut om att överlåta B-aktier i bolaget till tredje man. Överlåtelse av aktier får ske med högst det totala antal egna aktier som bolaget vid var tid innehar. Skälen till att styrelsen ska kunna avvika från aktieägarnas företrädesrätt är att möjliggöra finansiering av eventuella företagsförvärv samt andra typer av strategiska investeringar på ett kostnadseffektivt sätt.

Bemyndigande att fatta beslut om nyemission av aktier

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästkommande årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, fatta beslut om nyemission av aktier. Genom beslut med stöd av bemyndigandet ska aktiekapitalet kunna ökas med sammanlagt högst 36 000 000 kronor genom utgivande av sammanlagt högst 3 000 000 nya aktier vid full teckning. Bemyndigandet ska även innefatta rätt att besluta om nyemission av aktier med bestämmelse om apport eller att aktie ska tecknas med kvittningsrätt eller annars med villkor som avses i 13 kap 7 § aktiebolagslagen. Skälen till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att möjliggöra riktade emissioner för genomförande av förvärv av hela eller delar av andra företag eller verksamheter, alternativt för anskaffning av kapital att användas till sådana förvärv.

Stämman antog valberedningens förslag om valberedning.

För mer information, vänligen kontakta:
Johan Andersson, VD och koncernchef
Tel: +46 (0) 70 420 58 31, e-post: johan.andersson@addnodegroup.com

Addnode Group förvärvar, driver och utvecklar entreprenörsdrivna bolag som tillhandahåller programvaror och tjänster till marknader där vi har, eller kan ta, en ledande position. Vi är en Europaledande leverantör av programvaror och tjänster för design, konstruktion och produktdatainformation samt en ledande leverantör av dokument- och ärendehanteringssystem till svensk och norsk offentlig sektor. Över 600 000 ingenjörer och tjänstemän använder dagligen någon av våra systemlösningar.

Vi är 1 300 medarbetare i Sverige, Danmark, Finland, Indien, Norge, Serbien, Slovakien, Storbritannien, Tyskland, USA och Österrike. 2016 uppgick nettoomsättningen till 2 195 MSEK. Addnode Groups B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. För mer information, vänligen besök: www.addnodegroup.com.