Redeye - Addnode Group: Under obefogad press

Addnodes rapport för det första kvartalet 2016 kom mer eller mindre in som vi hade förväntat oss med viss avvikelse när det gäller lönsamhetsnivåerna, särskilt inom PLM. Företaget rapporterade en nettoomsättning på 541 MSEK med en EBITA-marginal på 5,7 %. Övergången till den nya försäljningsmodellen för Autodesk licenser har börjat påverka intäkter och marginalnivåer; detta kommer att fortsätta under hela året. Vi välkomnar förändringen eftersom den långsiktiga underliggande affärsvolymen och marginalerna sannolikt kommer att öka. Men vi tror att aktien har och kommer att vara under obefogad press på grund av denna förändring, vilket har skapat en gyllene tillfälle. Vårt motiverade värde i basscenariot har sänkts på grund av mindre estimatjusteringar och utdelningskorrigeringen på 2 kronor per aktie. Enligt vår uppfattning indikerar värderingsnivån ett alltmer attraktivt förhållande mellan risk och potential när det gäller att investera i en av Nasdaq Stockholm Small Caps mest erkända serieförvärvare. Läs mer i analysen nedan.

Den fullständiga analysen i PDF-format: http://goo.gl/YXCAJQ

Detta är ett pressmeddelande från Redeye. Läs fler analyser på www.redeye.se