• Addtech/

Addtech förvärvar Mediplast AB och förbereder en särnotering av Affärsområdet Life Science på NASDAQ OMX Stockholm

Life Science, ett affärsområde inom Addtech koncernen, har idag tecknat avtal om att förvärva samtliga aktier i Mediplast AB.

Mediplast AB är moderbolag i Mediplast koncernen och är en ledande nordisk leverantör av medicinskteknisk utrustning och förbrukningsartiklar. Bolaget har huvudkontor i Malmö och bedriver verksamhet med egna försäljningsbolag i Sverige, Danmark, Finland, Norge samt Nederländerna. Mediplast har även egna produktionsanläggningar i Danmark, Finland samt Italien. Bolaget har en stark position i Norden och marknadsför såväl egna produkter som ledande leverantörers produkter inom kirurgi, intensivvård, thorax/neuro, öron-näsa-hals samt stomivård. Kunderna finns inom både offentlig och privat sjukvård. Under räkenskapsåret 2014 hade Mediplast koncernen en omsättning på ca 465 MSEK, ett rörelseresultat före avskrivningar på immateriella tillgångar (EBITa) om ca 45 MSEK och cirka 120 anställda.

För affärsområdet Life Science innebär förvärvet av Mediplast ett viktigt insteg inom området medicinsk teknik och kommer att utgöra grunden i den nybildade affärsenheten Medical Technology. Tillträde av förvärvet beräknas ske i början av juli. Den totala köpeskillingen för förvärvet av Mediplast uppgår till cirka 480 MSEK. Förvärvet bedöms ha en positiv påverkan på Addtechs resultat per aktie under innevarande räkenskapsår.

Styrelsen i Addtech har beslutat att påbörja arbetet för att förbereda en särnotering på NASDAQ OMX Stockholm genom utdelning av aktierna i Life Science verksamheten till aktieägarna i Addtech. Ambitionen är att göra noteringen under det första halvåret 2016.

Life Science har under de senaste tio åren i Addtech utvecklats och breddat sitt sortiment samt ökat sin omsättning från cirka 450 MSEK till cirka 1 050 MSEK med god lönsamhet. Tillväxten har skett genom både god organisk tillväxt kombinerat med förvärv av lönsamma bolag. Life Science är idag en av de ledande oberoende leverantörerna i Norden på sina marknader och kommer med tillskottet av Mediplast ha en omsättning överstigande 1 500 MSEK.

"Motivet till en separat notering är att Life Science nått en storlek och en lönsamhet som gör verksamheten attraktiv som ett fristående börsnoterat bolag. Denna tanke fanns redan innan Addtech delades ut till aktieägarna i Bergman & Beving koncernen 2001. Som ett börsnoterat bolag kan Life Science fortsätta att växa via nyetableringar och förvärv", säger Johan Sjö, Addtechs VD och koncernchef.

Av den totala köpeskillingen för Mediplast kommer cirka 50 procent betalas kontant och cirka 50 procent erläggas genom en apportemission i det moderbolag som äger bolagen inom Addtechs affärsområde Life Science. Nuvarande huvudägare till Mediplast koncernen, Roos Gruppen AB, kommer tillsammans med två ledningspersoner i Mediplast att äga 15 procent i moderbolaget till Life Science verksamheten.

”Jag ser mycket positivt på affären och ser fram emot möjligheten att fortsätta följa utvecklingen i Mediplast i den nya konstellationen. Life Science har goda förutsättningar för fortsatt god tillväxt under lönsamhet”, säger Håkan Roos, ordförande i Roos Gruppen AB.

Lars-Erik Rydell, VD i Mediplast koncernen kommenterar: ”Jag är mycket nöjd med Addtech som ny ägare då bolagen delar samma värdegrund och ser tillsammans med personalen i Mediplast fram emot det kommande samarbetet, vilket möjliggör en fortsatt expansion inom medicinsk teknik”.

Stockholm den 4 Juni, 2015

Johan Sjö, VD, Addtech AB, +46 8 470 49 00