Adelis avyttrar IT Relation

Adelis Equity Partners Fund I (“Adelis”) har sålt sin majoritetspost i IT Relation till Hg.

Adelis investerade i IT Relation 2016 i syfte att, tillsammans med bolagets grundare, få till stånd en konsolidering av den danska marknaden för IT-outsourcingtjänster för mindre bolag. Idag är IT Relation marknadsledande med mer än DKK 500 miljoner i omsättning och ger IT- stöd till tusentals kunder i Danmark och globalt.

”Henrik, Stig, Anders och resten av teamet på IT Relation har gjort ett fantastiskt arbete i att förbättra sitt kunderbjudande och accelerera tillväxten på samma gång. Under de senaste par åren har de förvandlat en stark regional aktör till att bli den odiskutabla marknadsledaren inom IT-outsourcing till små och medelstora bolag i Danmark. Det har varit en stor ära och inspiration för oss på Adelis att vara en del av deras framgång. Vi tror att de har hittat en mycket bra partner i Hg och vi önskar dem all lycka på deras fortsatta resa ”, säger Joel Russ och Jacob Frandsen på Adelis.

”Adelis har varit en suverän partner för oss. De har hjälpt oss att växa som organisation och att bygga vidare på vår framgång. Adelis har stött mitt team på många områden och de har spelat en nyckelroll i samband med våra tilläggsförvärv, inklusive integrationsprocessen. Vi kommer att sakna dem men ser också fram emot vår framtid tillsammans med Hg”, säger Henrik Kastbjerg, vd på IT Relation.

Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra köpesumman. Affären är villkorad av godkännanden av konkurrensmyndigheten.

För ytterligare information kontakta:

Joel Russ, Adelis Equity Partners, +46 73-543 30 68 , joel.russ@adelisequity.com

Henrik Kastbjerg, IT Relation, +45 20 69 67 00, hvk@itrelation.dk

Jacob Frandsen, Adelis Equity Partners, +46 73 072 44 46, jacob.frandsen@adelisequity.com

Om IT Relation

IT Relation grundades 2013 och erbjuder tjänster som möjliggör för små och medelstora bolag att flytta sin IT-infrastruktur till molnet, samt helpdesk- och konsulttjänster som en del i ett komplett IT erbjudande. Bolaget har mer än 450 anställda som ger support till tusentals kunder och tiotusentals användare i Danmark och globalt. Läs mer på www.itrelation.dk.

Adelis är en aktiv partner för värdeskapande i medelstora nordiska bolag. Adelis grundades 2012 med målet att bli det ledande riskkapitalbolaget med fokus på investeringar i medelstora onoterade bolag i Norden. Sedan 2013, då bolagets första fond restes, har Adelis varit ett av de mest aktiva riskkapitalbolagen i sitt segment med 15 investeringar och mer än 40 följdförvärv. Adelis förvaltar omkring 10 miljarder kronor. För mer information sewww.adelisequity.com.