Hantverksdata stärker sin ägarstruktur för snabbare expansion. Adelis ny majoritetsägare.

Hantverksdata har under många år framgångsrikt vuxit och utvecklat sin verksamhet i Norden. Digitaliseringen i hantverksbranscherna sker dock snabbare än någonsin. Bolaget stärker nu sin ägarstruktur genom att ta in Adelis som ny majoritetsägare. Affären genomförs för att kunna befästa positionen som den ledande ERP-aktören i Norden för hantverksbranscherna.

Hantverksdata är en av Nordens ledande leverantörer av administrativa programvaror utvecklade för hantverksbranscherna. Bolaget är ledande inom el-, VVS-, måleri- och glasbranschen med sitt moduluppbyggda system men ändå verksamma inom övriga service- och entreprenadbranscher såsom larm, golv, plåt, kyla, hiss och bygg. Hantverksdata har ca 4000 företag som kunder och runt 35000 användare.

”Detta är ett offensivt drag för Hantverksdatas koncern för att på bästa möjliga sätt kunna ta tillvara på de möjligheter som kommer att finnas för oss i hantverkssektorerna under de kommande åren. Adelis har bevisad erfarenhet av att utveckla nordiska företag både inom hantverks- och IT-branscherna. Det gör dem till den perfekta partnern för oss när vi tar nästa kliv i vårt bolagsbyggande. I stort sett samtliga tidigare delägare har valt att fortsätta vara aktieägare. Det är ett kvitto på hur mycket vi tror på den framtida resan”, säger Mikael Viotti, VD på Hantverksdata.

”Genom sina programvaror levererar Hantverksdata stort värde till sina kunder i en bransch som digitaliseras. Vi är imponerade av Hantverksdatas ledningsteam och kompetenta medarbetare och av bolagets starka utveckling både i Sverige och i andra nordiska länder. Vi ser fram emot att hjälpa accelerera Hantverksdatas tillväxtresa”, säger Joel Russ på Adelis.

Hantverksdatas styrelse kommer att förstärkas ordentligt i samband med affären. Både Anders Böös, bl a tidigare ordförande i IFS, och Petter Håkanson, tidigare VD för Assemblin, kommer att ingå i den nya styrelsen.

Anders Böös, tillträdande styrelseordförande i Hantverksdata, säger i en kommentar: ”Hantverksdata har genom en förstklassig produkt och ett väl definierat kunderbjudande byggt upp en marknadsledande position. Bolagets möjligheter känns spännande och utvecklande. Jag ser fram emot att få bidra till en fortsatt tillväxt och expansion.”

För ytterligare information kontakta:

Hantverksdata: Mikael Viotti, mikael.viotti@hantverksdata.se, +46 70-389 00 93

Adelis Equity Partners: Joel Russ, joel.russ@adelisequity.com, +46 73-543 30 68

Om Hantverksdata

Hantverksdata har mer än 45 års erfarenhet av att marknadsföra affärssystem till de olika hantverksbranscherna. I dag har Hantverksdata över 100 anställda i Sverige, Finland, Norge och Danmark, och omsätter ca 165 MSEK.  Hantverksdata är en ledande leverantör av affärssystem för service- och entreprenadföretag. Totalt har Hantverksdata drygt 4000 kunder och runt 35000 användare inom de olika branscherna. Läs mer på www.hantverksdata.se.

Adelis är en aktiv partner för värdeskapande i medelstora nordiska bolag. Adelis grundades 2012 med målet att bli det ledande riskkapitalbolaget med fokus på investeringar i medelstora onoterade bolag i Norden. Sedan 2013, då bolagets första fond restes, har Adelis varit ett av de mest aktiva riskkapitalbolagen i sitt segment med 15 investeringar och mer än 40 följdförvärv. Adelis förvaltar idag omkring 10 miljarder kronor. För mer information sewww.adelisequity.com.