Adelis Equity Partners stänger sin andra fond på EUR 600 miljoner

Adelis Equity Partners Fund II har fullbordat sin kapitalanskaffningsprocess. Fonden kommer som sin föregångare att fokusera på investeringar i medelstora bolag i Norden.

Adelis Equity Partners Fund II (Adelis II) lanserades i mars 2017 och stängde den 9:e juni med EUR 600 miljoner i kapitalåtaganden, motsvarande det tak på fondstorlek som överenskommits med investerarna.  Bland investerarna återfinns ledande pensionsfonder, stiftelser och fund-of-funds från Europa och Nordamerika.

Adelis Equity Partners Fund I stängde med SEK 3.7 miljarder i kapital i oktober 2013 och har hittills investerat i tolv bolag i Sverige, Danmark och Finland. Dessa portföljbolag har i sin tur gjort mer än 20 tilläggsförvärv.

Adelis II kommer att följa sin föregångares framgångsrika strategi att förvärva majoritetsposter i nordiska företag med bolagsvärden mellan EUR 20 miljoner och EUR 200 miljoner.

“Vi är tacksamma för det starka stödet från våra nuvarande investerare och är mycket nöjda med att ha breddat vår investerarbas med flera välrenommerade institutioner från Europa och Nordamerika, ” kommenterar Jan Åkesson på Adelis.

Adelis fick juridisk rådgivning från O’Melveny Myers samt Vinge under kapitalanskaffningsprocessen. Park Hill Group agerade som placing agent.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jan Åkesson, Partner, +46 8 525 200 01

Adalbjörn Stefansson, Head of Investor Relations, +46 8 525 200 04

Adelis är en aktiv partner för värdeskapande i medelstora bolag. Adelis grundades 2012 med målet att bli det ledande riskkapitalbolaget med fokus på investeringar i medelstora onoterade bolag i Norden. Adelis medarbetare har lång erfarenhet av riskkapitalinvesteringar, har gjort över 50 företagsförvärv och suttit i mer än 50 bolagsstyrelser. För mer information se www.adelisequity.com.