Adelis förvärvar Logent AB tillsammans med företagsledningen

Adelis Equity Partners Fund I AB (“Adelis”) och Logent ABs (”Logent”) företagsledning har tecknat avtal om att tillsammans förvärva Logent, den ledande leverantören av integrerade on-site logistiktjänster i Sverige och Norge, från bolagets två grundare och Inter IKEA Investments AB.

Logent grundades i Stockholm 2006 genom en sammanslagning av två konsultorganisationer och har de senaste fem åren haft en försäljningstillväxt på cirka 60% per år, både organiskt och genom strategiska förvärv. Logent har idag ett brett nätverk av on-site lösningar i Sverige och Norge och sysselsätter totalt ca 3500 personer. Bolaget är verksamt inom fem affärsområden och har ett brett tjänsteerbjudande inom logistiktjänster såsom site-lösningar, bemanning, konsulter, tullhantering och freight management samt hamn- och kombiterminaler. Logents omsättning för 2013 förväntas uppgå till omkring SEK 1,3 miljarder.

”Vi är mycket imponerade av Logents utveckling sedan det grundades av Lars-Göran Ahlberger och Peter Fräjdin. Bolaget har ett unikt kunderbjudande, en imponerande kundbas och en enastående plattform för tillväxt” kommenterar Jan Åkesson, Co-Managing Partner i Adelis.

”Jag ser fram emot ett nära samarbete med Adelis för att förverkliga våra tillväxtplaner. Deras erfarenhet från tidigare investeringar inom tjänstebolag och i logistiksektorn i kombination med starka finansiella resurser möjliggör för oss som bolag att ta nästa steg” kommenterar Michael Arvidsson, VD för Logent AB.

I samband med förvärvet kommer Mats Jönsson att väljas till styrelseordförande i bolaget. Mats Jönsson har en bred bakgrund inom tjänstebolag inklusive som VD för Coor Service Management.

Transaktionen förväntas komma att slutföras under slutet av november 2013.

Jan Åkesson, Co-Managing Partner, Adelis Equity Partners, +46 8 525 200 01

Michael Arvidsson, CEO, Logent AB, +46 (0)768-97 98 10

Adelis är en aktiv partner för värdeskapande i små och medelstora nordiska bolag. Adelis grundades 2012 i Stockholm med målet att bli det ledande riskkapitalbolaget med fokus på investeringar i medelstora bolag i Norden. Adelis medarbetare har sammantaget 85 års erfarenhet av riskkapitalinvesteringar, har gjort över 50 företagsförvärv och suttit i mer än 50 styrelser i medelstora bolag. Vår nuvarande fond är på 3,7 miljarder kronor och har sin hemvist i Sverige. För mer information se www.adelisequity.com.

Om Logent

Logent är en heltäckande logistikpartner med lång erfarenhet samt bred och djup kompetens. Logent är aktiva inom följande områden: Site, Entreprenad och Bemanning, Konsulter, Hamn- och Kombiterminaler, Tull och Freight Management, Utbildning och 4PL/Branschlösningar. För mer information, se www.logent.se.