Habasit Group förvärvar en majoritetspost i NGI Holding A/S

Habasit Group (“Habasit”) förvärvar en majoritetspost i NGI Holding A/S (“NGI”) från Adelis Equity Partners Fund I AB (“Adelis”).

Andrea Volpi, vd i Habasit kommenterar: “Som del av Habasits globala nätverk kommer NGI att kunna accelerera utvecklingen av sin marknadsnärvaro och sin produktportfölj. Samtidigt kommer NGI:s expertis inom hygieniska certifierade produkter göra det möjligt för Habasit att erbjuda ännu bredare och bättre lösningar till alla sina kunder.”

Jan Nygaard, vd i NGI säger: “NGI kommer att fortsätta den positiva utveckling som vi skapade under Adelis medägarskap samtidigt som vi drar fördel av den betydande internationella tillväxtpotential som vi får med Habasit som huvudägare. Våra kunder kan se fram emot en fortsättning av vår höga kvalitets- och servicenivå samt en ytterligare professionalisering av verksamheten.”

Jan Nygaard fortsätter som vd och delägare och kommer därmed att fortsätta medverka till verksamhetens positiva utveckling.

Steffen Thomsen på Adelis säger: ”NGI var Adelis första danska investering, och vi har sedan 2014 haft nöjet att arbeta nära NGI:s ledning i partnerskap för att utveckla och skapa tillväxt i detta utmärkta bolag. Vi är mycket nöjda med vår investering i ett så starkt och innovativt industriellt nischföretag. Vi är särskilt glada att vår gemensamma insats värdesätts av en så välrenommerad industriell aktör som Habasit, som kan erbjuda de bästa förutsättningarna för NGI att fortsätta sin positiva utveckling.”

Habasit rådgavs av EY Corporate Finance, EY Transaction Services samt Horten Advokatpartnerselskab.

Adelis rådgavs av Kromann Reumert.

För ytterligare information kontakta:

Habasit: Richard Smith, Head of Strategic Planning & Business Development, +44 7793 577 941

NGI: Jan Nygaard, vd, +45 4071 7069

Adelis: Steffen Thomsen, Partner, +45 4028 3409

Om Habasit

Habasit grundades av Fernand och Alice Habegger 1946 och är baserat i Schweiz. Habasit är världens ledande producent av transportband inom livsmedelsindustrin och har 30 dotterbolag och mer än 3200 medarbetare. För mer information se www.habasit.com

Om NGI

NGI grundades 1991 och är idag världens ledande producent av maskinskor i rostfritt stål, med särskild kompetens inom utveckling och produktion av certifierade hygieniska produkter. Verksamheten är baserad i Aalborg i Danmark och har 120 anställda som designar, utvecklar och producerar hygiencertifierade komponenter av hög kvalitet till mer än 4000 kunder i Europa och USA. Verksamheten har en stark position baserat på innovativa produkter och stor kunskap om deras användning kombinerat med stor operationell expertis och nära kontakt med sina kunder. För mer information se www.ngi.dk.

Adelis är en aktiv partner för värdeskapande i medelstora nordiska bolag. Adelis grundades 2012 med målet att bli det ledande riskkapitalbolaget med fokus på investeringar i medelstora onoterade bolag i Norden. Sedan 2013, då bolagets första fond restes, har Adelis varit ett av de mest aktiva riskkapitalbolagen i sitt segment med 14 investeringar och mer än 30 följdförvärv. Adelis förvaltar idag omkring 10 miljarder kronor. För mer information sewww.adelisequity.com.