Adera Business Solutions stärker inom digital bildbehandling

Adera Business Solutions stärker inom digital bildbehandling Adera Business Solutions, ett dotterbolag till Adera AB, tar över Elpical Software. Ett företag med verksamhet inom digital bildbehandling och lagring. Adera Business Solutions erhåller därmed kompletterande kunskaper och produkter inom image processing, image management. Dessutom tillgång till en etablerad distributionskanal för sina produkter i Europa. I mars 1997 sålde Viktor Hasselblad AB den del av verksamheten som sysslade med digital bildbehandling, Hasselblad Electronic Imaging, till det holländska företaget Elpical Software BV. Detta innebar även att en kärngrupp utvecklare från Hasselblad Electronic Imaging följde med till det nya företaget. Sedan dess har Elpical byggt upp en väl fungerande marknadsorganisation i Benelux och Tyskland. Nu tar alltså Adera Business Solutions över den svenska verksamheten. - Genom övertagandet erbjuder vi den plattform som Elpical Software har behövt för att kunna stärka sin utvecklingsverksamhet och därmed öka kapaciteten och erhålla bättre ekonomiska skalfördelar. Vi får även tillgång till ett 40-tal kunder i Norden och övriga Europa - kunder som idag har Elpicals produkter. De är potentiella kunder för nya versioner av dessa produkter, men kanske ännu mer intressant för våra nuvarande produkter IMpress, SiteManager och AutoPublishing, säger Adera Business Solutions VD Urban Jönér. Bland Elpical Softwares befintliga kunder märks bland annat Bonnier- företagen (Sydsvenska Dagbladet, Pressens Bild, Göteborgs-Tidningen), norska Bergens Tidende, holländska De Telegraaf och VND, belgiska Belga och Laatste Nieuws, tyska Abendzeitung, Thüringer Allgemeine och Ostthüringer Zeitung, franska Le Midi Libre och L´Indépendant, samt turkiska Hurriyet och Milliyet. - Denna lösning är mycket positiv både för Elpical och Adera Business Solutions. Respektive företag kan nu fokusera på vad vi gör bäst och därmed uppnå mer än vad vi skulle göra var och en för sig, säger Robert Vroom, verkställande direktör för Elpical Software. Förutom övertagandet av rörelsen tar Adera Business Solutions även över samtliga industriella och intellektuella rättigheter till produkterna ImageDepot, Image Production Server, Image Agenda och Spector Repro Server. Dessa produkter har en god spridning i Europa och bygger på samma tekniska plattform som Adera Business Solutions i övrigt arbetar med. - Jag är övertygad om att Spector Repro Server, som är en lösning för digital hantering av bilder, kommer att bli en stor framgång framöver. Ännu har dock inte marknaden fullt ut insett att även Internet kräver högkvalitativa bilder. Spector kan sättas upp så att alla bilder automatiskt behandlas för högsta kvalitet beträffande upplösning, skärpa och färg, säger Urban Jönér - Övertagandet kommer att ha en avsevärd effekt på Adera Business Solutions verksamhet. Elpical Softwares personal har spetskompetens inom image processing/management. Deras kunskaper och erfarenheter är mycket värdefulla för den fortsatta utvecklingen av våra produkter. Dessutom kompletterar Elpical Softwares produkter Adera Business Solutions mycket bra. Vi kommer framöver kunna erbjuda helhetslösningar inom autopublishing till alla tänkbara kunder , avslutar Urban Jönér. För mer information kontakta: Urban Jönér, Verkställande direktör Adera Business Solutions, 031-701 67 00 Adera Business Solutions är ett dotterbolag till Adera AB (publ). Adera är Europas första e-byrå. Vi skapar affärsnytta för våra kunder genom att i vår egen organisation sammanföra kompetenser som är kritiska för att framgångsrikt konkurrera i den nya affärslogiken; management-, marknadsförings-/kommunikations- samt IT-/Internetkompetens. Adera är idag 330 anställda och har kontor i Göteborg, Stockholm, Ljungby, Köpenhamn, Oslo, London, Antwerpen, München och Dallas. Aktien är sedan den 10 juni 1999 noterad på Stockholms Fondbörs O-lista. (www.aderagroup.com) ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/05/20000105BIT00010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/05/20000105BIT00010/bit0002.pdf