Jörgen Ericsson tar över som ny koncernchef och VD för Adera

Jörgen Ericsson tar över som ny koncernchef och VD för Adera Aderas styrelse har utsett Jörgen Ericsson till företagets nya koncernchef och VD. Han tillträder idag den 1 mars, 2000. Med Jörgen Ericsson som koncernchef skall Adera utvecklas till Europas kvalitetsledande leverantör av kompletta e-businesslösningar, dvs integrationen mellan affärsstrategi, marknadspositionering och avancerade IT-lösningar. Aderas nuvarande koncernchef, tillika grundare, Rolf Jansson blir kvar i företagets styrelse. Han blir dessutom arbetande styrelseordförande för det nybildade Adera Venture Zone, som fokuserar på att stödja entreprenörer att bygga konkurrenskraftiga e-businessföretag. Jörgen Ericsson tillträdde som vice koncernchef för Adera i februari 1999 och har bland annat byggt upp företagets strategi-/affärsutvecklingsenhet. Dessutom har Adera under Jörgens ledning genomgått en större omorganisation som bl.a. inneburit skapande av "Industry Centers" som förstärkt företagets branschkompetens. Parallellt har "Centres of Excellence" bildats som gör att Adera kan utveckla ledande koncept och metodik för att hjälpa uppdragsgivare in i den nya affärslogiken. "- Adera var det andra Internetrelaterade konsultbolaget på OM Stockholmsbörsen. Mycket tack vare Rolf Janssons målmedvetna arbete. Nu behövs nya krafter som kan driva Adera mot en ledande kvalitetsposition i Europa. Jörgen Ericsson har visat stark handlingskraft i den omorganisering och omprofilering som företaget genomgått och har dessutom den profil och bakgrund Adera behöver för att lyckas", säger Aderas styrelseordförande Leif Nobel. Med Jörgen Ericsson får Adera en koncernchef med stor erfarenhet av managementfrågor och e-business på internationell nivå. Jörgen Ericsson har ansvarat för flera omfattande projekt inom e-businesstrategi och har ett stort internationellt nätverk. Innan Jörgen blev Aderas vice koncernchef var han under närmare sex år managementkonsult på McKinsey & Company. De sista tre åren ansvarade han för McKinseys satsning på e- business i Skandinavien. Jörgen Ericssons har redan bildat en ny stark koncernledning för att säkerställa en aggressiv expansion i Sverige och ut i Europa. "- Det är dags att kraftigt öka takten. Vi har ett antal prioriterade områden att fokusera på. Vi ska säkerställa fortsatt stark utveckling av våra kontor i Sverige, bygga en starkare ställning på nyckelmarknader i Europa och kraftigt öka kännedomen om Adera på marknaden. Med en ny organisation på plats och en förstärkt koncernledning finns förutsättningar för att genomföra nödvändiga åtgärder för förbättrad lönsamhet och en kraftig expansion", säger Jörgen Ericsson. För mer information kontakta: Jörgen Ericsson, koncernchef Adera tel 031 7016700 Janerik Dimming, informationschef Adera tel 031 7016766, mobil 0706 206008 Adera hjälper sina kunder att bli konkurrenskraftiga i den nya ekonomin genom att införa innovativa och integrerade e-business lösningar. Vi har tre kompetenskategorier i företaget; affärsstrategi-, marknadsförings- /kommunikations- samt IT-/Internetkompetens. Adera är idag 450 anställda och har kontor i Göteborg, Stockholm, Ljungby, Värnamo, Köpenhamn, Oslo, London, Amsterdam, Antwerpen, München och Dallas. Aktien är sedan den 10 juni 1999 noterad på Stockholms Fondbörs O-lista. (www.aderagroup.com) ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/01/20000301BIT00670/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/01/20000301BIT00670/bit0002.pdf