Strategikonsulter inom e-business väljer Adera

Strategikonsulter inom e-business väljer Adera Några av Sveriges främsta strategikonsulter inom e-business väljer nu att börja på Adera. Därmed stärks management delen av e-byrån ytterligare inför den beräknade noteringen på Stockholms Fondbörs O-lista den 10 juni 1999. Adera är Europas första e-byrå. Med det avses ett konsultbolag som skapar affärsnytta för sina kunder genom att i den egna organisationen sammanföra de tre kompetenser som är kritiska för att framgångsrikt konkurrera i den nya affärslogiken, dvs management-, marknadsförings-/kommunikations- och IT- /Internetkompetens. - Vårt fokus på e-business är otroligt hett just nu. Vi har fått mycket positiv respons från kunder som är intresserade av den typen av företag som vi skapat, säger Aderas vice koncernchef Jörgen Ericsson, som har ett förflutet som ansvarig för e-business satsningar i Skandinavien för McKinsey & Company. Men det är inte bara kunder som är intresserade. Nu söker sig fem personer med omfattande praktisk erfarenhet av att utveckla och införa e-business strategier till Adera. Per Mattisson kommer närmast från Andersen Consulting där han arbetat i ett flertal strategiska e-businessprojekt. Liknande erfarenheter har Mattias Larsson från McKinsey & Company och Cem Yeter från Arthur D Little. Från Telia kommer Bertil Blomsterberg och Rickard Ericsson. Bertil Blomsterberg var senast ansvarig för Telia Direkt och är en av de drivande personerna bakom Telias satsningar på e-business och Internet. Rickard Ericsson har omfattande erfarenhet av e-business genom arbete med affärsmodellerna för www.telia.se samt från Telias kontor i Silicon Valley. De nya personerna kommer att bilda en resultatenhet för strategisk e-business där även ett antal personer från den befintliga organisationen kommer att ingå. Den nya resultatenheten kommer bl a att ansvara för att projektleda strategiska e-businessprojekt och att driva den kontinuerliga utvecklingen av Aderas e-businessmodell. Bakgrundsfakta Adera är en e-byrå som skapar affärsnytta för sina kunder genom att i den egna organisationen sammanföra kompetenser som är kritiska för att framgångsrikt konkurrera i den nya affärslogiken; management-, marknadsförings- /kommunikations- samt IT-/Internetkompetens. Affärsidén är att hjälpa uppdragsgivare att ta steget in i den nya affärslogiken, utveckla nya konkurrensmedel och nya effektiva sätt att kommunicera med kunder, omvärld och personal. Adera har 260 anställda och finns representerat i Göteborg, Stockholm, Ljungby, Köpenhamn, Antwerpen och München. Bland kunderna märks AB Volvo, Volvo Penta, Telia Nära, Olicom, FöreningsSparbanken, JC/Brothers, Compaq EMEA, Strålfors och SmithKline Beecham. Adera genomför nu en nyemission om högst 80 MSEK och ägarspridning av företagets aktier. Bolagets B-aktie kommer att noteras på Stockholms Fondbörs O-lista. Teckningsperiod 19-28 maj. Under förutsättning att ägarspridningen kan genomföras beräknas handel påbörjas den 10 juni 1999. För mer information kontakta: Jörgen Ericsson Rolf Jansson Vice Koncernchef Adera AB Koncernchef Adera AB 031-701 67 00 031-701 67 00 jorgen.ericsson@aderagroup,com rolf.jansson@aderagroup,com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/21/19990521BIT00240/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/21/19990521BIT00240/bit0002.pdf