Admeta hjälper tidningar till lönsamhet

Report this content

Tidningsbranschen brottas liksom många branscher just nu med att hitta lönsamhet på nätet. Med nya tjänsten AdBid, som drivs av affärsutvecklingsbolaget Mktmedia, kan tidningar över hela Sverige samarbeta för att utnyttja överblivet annonsutrymme. Tekniken bakom tjänsten levereras av Admeta, ledande inom annonsering på nätet.

– Det här är en viktig kund för oss och en offensiv satsning från tidningsbranschen med Mktmedia i spetsen. Med AdBid får tidningarna möjlighet att sälja osålt annonsutrymme och annonsörer får en chans att till ett lågt pris få ut sitt budskap till rätt målgrupp, säger Admetas VD Johan Klaesson.

AdBid fungerar ungefär som resebolagens ospecificerade sista-minuten-resor. För ett lågt pris, genom realtidsauktioner, köper en annonsör utrymme utan att veta exakt på vilken av tidningarnas webbsajter som annonsen hamnar. De tidningar som initialt ingår i AdBid är titlar från Stampen-gruppen och MittMedia.

Annonsörer kan välja att betala per klick (CPC) eller per visning (CPM). Annonsen optimeras och visas där det finns utrymme och där annonsens budskap får bäst effekt. AdBid vänder sig primärt till annonsörer som inte är begränsade till ett geografiskt område.

– Just nu är det enorm efterfrågan på tekniken bakom AdBid. I Sverige levererar vi samma lösning för Spray, Blogg.se och Passagen och internationellt har vi flera kunder, stora mediekoncerner, som står inför lansering, säger Johan Klaesson.

Adressen till sajten är www.adbid.se

AdBid ägs av Mktmedia som är Stampen-gruppens, MittMedias, NLT:s och Ek-koncernens gemensamma affärsutvecklingsbolag.

Taggar: