Svenska Admeta tar hem stororder i kamp med Google och Yahoo

Report this content

Snabbväxande svenska företaget Admeta, som levererar teknik för annonsering på nätet, fick nyligen två stora uppdrag i Holland och Finland i kamp mot företag som Google och Yahoo. – Det här visar att vi är på rätt väg och att vi absolut kan konkurrera med jättar som Google och Yahoo, säger Johan Klaesson, vd Admeta.

En av Europas största mediekoncerner, Ilse Media i Holland, har valt att använda Admetas teknik på sina mediesajter. Kontraktet löper på två år. Bland konkurrenterna till kontraktet fanns både Google och Yahoo. Det blev också nyligen klart att Admeta ska leverera sin teknik till finländska mediekoncernen Sanoma. Första halvåret i år har Admeta fått in nya kunder till ett värde av 20 miljoner kronor. - Det här är bara början. Vi öppnade precis kontor i München och London och nya kontor i Holland och Frankrike planeras till hösten. Marknaden för intelligenta annonslösningar online är minst sagt eftersatt. Det ska vi ändra på, säger Johan Klaesson. Admetas teknik används idag också av bl.a. Stampens utvecklingsbolag Mkt Media, Spray och Passagen. Tekniken, som till viss del är patentskyddad, går ut på att maximera en sajts intäkter på det annonsutrymme som normalt slumpas bort eller förblir osålt. Admeta åstadkommer detta dels genom ett auktionsförfarande där annonsörer bjuder på osålt annonsutrymme. Dels genom att annonser realtidsuppdateras, optimeras och visas där de får bäst effekt. - Det finns en reklamtrötthet bland konsumenter och en ovilja till förändring och nytänkande bland många annonsmedier. En annons ska dyka upp vid rätt tillfälle och på rätt plats för störst genomslag, det tjänar både medier, annonsörer och konsumenter på, säger Johan Klaesson.

Taggar: