Advania på scen på NIC – en nordisk topphändelse för IT-proffs och beslutsfattare

Idag startar den Nordiska Infrastrukturkonferensen (NIC) i Oslo för sjunde gången. Säkerhetsexperterna Oddvar Håland Moe och Karim El-Melhaoui från Advania Norge spelar flera viktiga roller både som talare, presentatörer och i paneldiskussion.

Bild: Oddvar Haaland Moe and Karim El-Melhaoui

NIC är branschens främsta IT-konferens med fokus på partnerskap och ”best practise”. Konferensen är känd för ett väl sammansatt innehåll och struktur, som framförs av några av IT-branschens tyngsta talarprofiler.

Konferensens huvudämnen är; molnbaserade lösningar, teknik, automation och säkerhetshantering, samt även klient och server, samarbete, produktivitet och analys.

Teknisk arkitekt Karim El-Melhaoui och teknisk chef Oddvar Håland Moe håller sessionen: "Hardcore hacker vs Awesome IT-PRO - Battle Royale!" I denna session kommer deltagarna att följa scenariot mellan en episk hacker v.s. ett professionellt försvar.

Sessionen visar farorna med attacker och hur man förhindrar dem genom att justera Windows-standardinställningar och ytterligare härdning.

Riktiga attacker kommer att genomföras och sessionen visar hur man bäst försvarar sitt företag mot dessa typer av systemattacker. Sessionen kommer att omfatta "normal" härdning, liksom Oddvar och Karims erfarenhetsbaserade anpassade härdning.

På NIC kommer chefsteknisk arkitekt och MVP Oddvar Håland Moe även att hålla sessionen "Hacking Windows with Windows". Denna session ger en djupdykning in i den teknik som många avancerade hackers använder när attacker utförs. Trenden har ändrats från att ladda upp anpassade binärer till att använda Windows binärer för att utföra nödvändiga åtgärder. I den här sessionen kommer deltagaren att lära sig både hur anfall görs, genom att använda binär kod i Windows, samt andra typer av attacker i Windows äldre funktioner som t ex DCOM. Sessionen visar hur man upptäcker och minskar effekterna av sådana attacker.

Oddvar Håland Moe har identifierats av NIC som presentatören som når en bred publik och deltar i en förinspelad diskussion med Ashley Gatehouse, CMO at Crayon, för att ifrågasätta åsikter och ytterligare fördjupa presentationen.

Panelen består utav tungviktare i branschen såsom:
Karim El-Melhaoiu, Paula Januszkiewicz, VD på CQURE, Mike Clinch, VP Digital och Cloud Services på Crayon.

Mer om konferensen – NIC: https://www.nicconf.com/

Följ Oddvar och Karim på Twitter: @KarimElMelhaoui @Oddvarmoe

Espen Hartz, VD, Advania Norge
E-post: espen.hartz@advania.no

About Advania:
Advania is a Nordic IT corporation, operating in 22 locations in Sweden, Iceland, Norway, and Denmark. The company focuses on helping customers to improve their performance with innovative use of best available IT platforms and services.  Advania serves thousands of corporate customers, multinational enterprises, governments and public institutions, big, small and medium-sized companies in all aspects of society.

Advania traces its roots to 1939 when an Icelandic entrepreneur founded an office equipment repair workshop in Reykjavik. In the following decades, three separate branches of IT-companies evolved in three Nordic countries, Iceland, Sweden, and Norway. In 2012 they were braided into one and Advania was formed.  For further information, please visit www.advania.com.