ETT BRA ÅR FÖR ADVANIA

Stabil tillväxt genomgående på alla marknader, en signifikant ökad lönsamhet och omsättning under 2017

•  Omsättningen ökade med 60% från 1.747 MSEK för 2016 till 2.804 MSEK för 2017
  •  Rörelseresultatet, EBITDA, ökade med 59% från 162 MSEK för 2016 till 258 MSEK för 2017

”2017 var ett år med stora framsteg för Advania. I Sverige, vår största marknad, fortsatte vi att växa och öka lönsamheten. Vi lyckades växa på Island samtidigt som vi förbättrade vår marginal och vår marknadsandel. I Norge skiftade vi fokus till Microsoft 365, ökade vår försäljning och vände från röda till svarta siffror. I den snabba transformeringen av IT-landskapet ser vi att vårt kundnära arbetssätt ger Advania en konkurrensfördel. Det är vi angelägna om att fortsätta utveckla de kommande åren” kommenterar Gestur Gestsson, VD.

Advanias årsredovisning 2017 är tillgänglig på engelska och svenska på www.advania.com/about#annualreport

För mer information kontakta:

Gestur Gestsson, CEO
E-post gestur.gestsson@advania.com Telefon +354 440 9000

Ola Maalsnes, CFO
E-post ola.malsnees@advania.com Telefon +46 (0)8 546 70 000

Tomas Wanselius, CEO Advania Sverige
E-post tomas.wanselius@advania.se Telefon +46 (0) 70 454 35 24

Advania är ett nordiskt IT- företag verksamt på 22 platser i Sverige, Island, Norge och Danmark. Företaget uppgift är att hjälpa kunderna att förbättra sin prestanda med innovativ användning av marknadens bästa och mest tillgängliga IT-plattformar och tjänster. Advania hjälper tusentals företagskunder, multinationella företag, regeringar och offentliga institutioner, stora, små och medelstora företag inom samhällets olika områden. Advanias rötter sträcker sig tillbaka till 1939, då en isländsk entreprenör grundade en verkstad för kontorsutrustning i Reykjavik. Under de följande decennierna utvecklades tre separata filialer i tre nordiska länder; Island, Sverige och Norge. År 2012 flätades de samman och Advania bildades. För ytterligare information, besök www.advania.com