Adverty AB (publ), delårsrapport, januari - september 2018

Advertys delårsrapport finns tillgänglig i sin helhet på bolagets hemsida, www.adverty.com, och som bilagt dokument.

ADVERTY LANSERAR SAMTLIGA TRE PLATTFORMAR OCH GÅR MOT KOMMERSIELL FAS

VD har ordet

Vi började bygga bolagets annonsplattform i april 2017 med fokus på Virtual Reality och har under arton månader haft fullt fokus på utveckling. Under denna tid har vi även utvecklat en plattform för mobilt Augmented Reality samt en plattform för vanliga, traditionella mobilspel. Alla tre plattformar använder sig av samma sömlösa annonseringsteknik, vilken levererar annonser direkt från plattformen via direktavtal med annonsörer eller programmatiskt, på ett icke-störande sätt ut mot konsumenten.

Under 2018 har ett gediget arbete genomförts på affärsutvecklingssidan och avtal har skrivits med ett 30-tal utgivare för VR-spel för att väsentligen öka bolagets tillgång på annonsytor i Virtual Reality. För att nu kunna nå en större och mer mogen marknad står Bolaget i startfasen med att lansera sin plattform för traditionella mobilspel, där annonsörers reklamkampanjer får möjlighet att sömlöst nå miljontals konsumenter dagligen via deras mobiltelefoner och surfplattor, till skillnad från de tusentals konsumenter som idag har tillgång till liknande upplevelser via VR.

För att kunna nå så pass stora volymer av användare på den mobila plattformen behöver leverans av annonser till stor del komma från den programmatiska infrastruktur som bolaget förberett under större delen av 2018 och fokus sedan juli har varit att integrera sin teknik och plattform hos flertalet av de stora programmatiska aktörerna, t ex Rubicon Project och Bidswitch, vilka Bolaget tidigare i år lyckats skriva avtal med.

Bolaget har i skrivande stund fortfarande goda diskussioner med över hundra annonsörer på global nivå. Flertalet är dessa är Fortune 500 bolag och världsledande mediebyråer. Samtidigt förs djupa diskussioner med över 50 spelutvecklare där fokus framöver kommer att ligga på utvecklare och förläggare av mobilspel.

Bolagets styrelse räknar därmed med kraftig tillväxt på både annonsörer och utgivare under 2019.

Niklas Bakos

VD och grundare

Adverty AB

Adverty i korthet

Det svenska adtechbolaget Adverty har lanserat världens första programmatiska plattform för automatiserade annonser för AR- och VR-applikationer och spel. Bolaget utvecklade native 2D-annonsytor i AR och VR men har valt att satsa på att implementera en ny standard för interaktiv 3D-annonsering i alternativa verkligheter.

Bolaget erbjuder vad man uppger är en unik teknik där kunden endast debiteras om någon med absolut säkerhet sett och tagit till sig annonsen. Annonserna riktas av plattformens algoritm – inte bara ålder-, plats-, sammanhangs- och innehållsbestämmas – utan även mäta synlighet så kallad "Cost per brain impression". Tekniken baseras på patenbaserad teknik som bygger på studier kring ögat, synfält och uppfattningsförmåga. Plattformen kommer finnas tillgänglig på några av världens största SSP:s.

Adverty lanserades på den kommersiella marknaden under förra året och har arbetat med Coca-Cola och lade nyligen till en rad annonsörer till sin plattform, bland annat Rovio Entertainment, företaget bakom Angry Birds. Verksamheten bedrivs från egna kontor i Stockholm och London. Utveckling sker i första hand i Ukraina.

Denna rapport avser bolagets verksamhet under perioden 1 januari 2018 till och med den 30 september 2018. Jämförelsesiffrorna för år 2017 avser tio och en halv (10,5) månader, och inte ett fullt kalenderår.

Försäljning och resultat

Nettoomsättningen uppgick till KSEK 235 (7) under tredje kvartalet och KSEK 241 (7) för årets första nio månader. Det redovisade resultat för kvartalsperioden uppgick till KSEK

-2 081 (- 1 117) jämte KSEK -6 466 (-2 169) för årets första nio månader, vilket i all väsentlighet är i linje med budget och plan.

Advertys ledning har valt att lägga stora insatser på sin programmatiska plattform för automatiserade annonser för AR- och VR-applikationer och spel innan dess att den kommersialiseras fullt ut. Målet är att den skall ge bolaget en bredare bas, och på sikt kommer att skapa en hög lönsamhet i verksamheten.

Bolagets försäljning bedöms variera mellan olika kvartal då försäljningsarbetet är projektbaserat med relativt långa cykler. I gengäld gör styrelsen bedömningen att de enskilda projekten kommer att ha en lång livslängd.

Resultatet per aktie under det tredje kvartalet uppgick till SEK -0,20 (-0,10) med jämförbart antal aktier, jämte SEK -0,61 (-0,20) för årets första nio månader.

Investeringar

Advertys investeringar under det tredje kvartalet uppgick netto till KSEK 1 553 (0) och avser immateriella anläggningstillgångar i form av aktiverade utvecklings-utgifter. För årets första nio månader uppgick dessa investeringar ackumulerat till KSEK 1 913 (0).

Avskrivningar

Resultatet för det tredje kvartalet har belastats med KSEK 22 (0) i avskrivningar varav KSEK 22 (0) avser avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar. För årets nio första månader uppgick avskrivningarna till KSEK 43 (0).

Likviditet och finansiering

Bolaget hade vid periodens utgång KSEK 237 (3 579) i likvida medel. Efter periodens utgång har bolaget genomfört en kapitalisering om ca MSEK 11, vilket gör att styrelsen bedömer att bolagets likviditet är tillräcklig för att genomföra den strategiska planen. Per rapportdatumet hade bolaget långfristiga räntebärande skulder om KSEK 294 (213)

Eget kapital, aktiekapital och antal aktier

Under det tredje kvartalet genomfördes dels en fondemission om KSEK 424 (0) varvid bolagets aktiekapital höjdes genom minskning av överkursfond samt dels en s.k. split (7:1) vilket ökande bolagets antal aktier med omräkning av kvotvärdet som följd. Detta gjordes som förberedande åtgärd inför möjlig notering av bolagets aktie på lämplig marknadsplats.

Per den 30 september 2018 uppgick Advertys egna kapital till KSEK 917 (2 881). Aktiekapitalet är fördelat på 10 639 951 aktier med ett kvotvärde om SEK 0,047. Samtliga aktier utgörs av samma serie och äger samma rätt till röst och vinst i bolaget.

Notering

Advertys aktier handlas vid datum för denna delårsrapport inte på börs eller marknadsplats. Bolagets styrelse- och ledning har emellertid valt att vidta förberedelser för att uppta Bolagets aktier till handel på lämplig marknadsplats. Vid upprättandet av denna rapport finns emellertid inget beslut taget om första handelsdag.

Anställda

Per den 30 september 2018 hade Adverty sju anställda (7) varav 7 män och 0 kvinnor. Utöver detta sysselsätter bolaget åtta konsulter (8) i Lviv, Ukraina och en kontrakterad försäljningschef (1) i London. Det är Advertys målsättning att öka antalet kvinnliga anställda.

Väsentliga händelser under rapportperioden

- Bolaget initierar förberedelser för börsnotering.

- En viktig förbättring görs i SDK:t för single pass support, vilken ökar stödet för Unitys olika renderingsinställningar.

- Bolaget integrerar sin mobila AR-plattform med annonsnätverket Taptica för automatiserade annonser baserade på app-installationer.

- Bolaget färdigställer en tidig version av sin plattform för automatiserad annonsering i framtidens mediekanal Mixed Reality. Ett första spel som använder sig av plattformen är Bica Studios PuzzlAR vilket finns tillgängligt för HoloLens i Microsoft Store.

- Bolaget presenterar sina tjänster tillsammans med ledande annonsteknikaktören Adform på keynote under medie- och annonsmässan DMEXCO i Köln.

- Bolaget söker nytt patent inom området för annonsvisibilitet (ad viewability).

- Bolaget fortsätter och skapar nya dialoger med mediabyråer runt om i världen med mål att få varumärken och deras kunder att ta steget in i sömlös annonsering i VR, AR och mobilt.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

- Bolaget flyttar till nytt kontor vid Liljeholmen.

- Bolaget färdigställer sin plattform för traditionella mobilspel- och applikationer.

- Bolaget släpper version 1.0 av sitt SDK vilken täcks av plattformarna för VR, AR och mobilt, med förbättrad stabilitet och struktur samt nya funktioner som support för multitrådad rendering och annonsformat med stöd för kampanjer som hänvisar till ytterligare kundinteraktion via mobil webb.

- Bolaget blir inbjudna till Magic Leaps första utvecklarkonferens L.E.A.P i Los Angeles. Magic Leap utvecklar banbrytande hårdvara för smarta glasögon, även kallat Mixed Reality och Spatial Computing.

- Bolagets plattform används i dagsläget kommersiellt av 9 utgivare inuti 10 VR-spel och 6 AR-spel. Djup dialog där bolagets plattform är under utvärdering sker med ytterligare 22 utgivare.

- Bolagets annonsplattform finns nu representerad i spel på alla stora app-butiker för VR och AR: Google Play, Apple App Store, Oculus Home, Viveport, Microsoft Store, Steam samt på Daydream.

Redovisningsprinciper

Denna delårsrapport är upprättad i enlighet med BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning, K3. Bolagets tillgångar och skulder upptas till anskaffningsvärdet respektive nominellt värde om ej annat framgår.

Granskning

Denna delårsrapport är översiktligt granskad av bolagets revisor. Utlåtande avseende granskningen är inkluderad i denna delårsrapport.

Kommande rapporttillfällen

Adverty lämnar återkommande ekonomisk information enligt följande plan:

15 februari 2019                 Bokslutskommuniké 2018

24 april 2019                      Bolagets årsredovisning publiceras

15 maj 2019                        Ordinarie årsstämma hålls i Stockholm

17 maj 2019                        Delårsrapport januari – mars 2019

Adverty AB (publ), den 16 november 2018

För ytterligare information vänligen kontakta:

Pontus Dahlström, CFO

E-post: pd@adverty.com