Adverty lanserar världens första helautomatiserade in-game-handelsplats för apputvecklare och annonsörer

Adverty AB (publ) lanserar idag en onlineportal för apputvecklare och annonsörer, som automatiserar handeln av sömlösa in-game annonser mellan varumärken och såväl spel mobilt som i VR och AR.

Adverty AB (publ) (“Adverty” eller “Bolaget”) har under de två senaste åren tagit fram en ny metod för digital annonsering där annonser placeras sömlöst i de miljöer användarna upplever, för att göra dem kontextuellt relevanta och mindre störande för konsumenten.

Bolagets unika annonsteknik är lämpad för vanliga traditionella mobilspel- och applikationer samt för Virtual och Augmented Reality-spel och upplevelser. Tidigare har man utvecklat stöd för och lanserat automatiserade, s.k. programmatiska, annonser, mellan annonsörer och Adverty’s plattform, där man också lyckats skriva avtal med några av världens största programmatiska handelsplatser som PubMatic, Adform och Rubicon Project. I och med denna lansering av Adverty’s onlineportal sluter man nu cirkeln helt mellan annonsörer och apputvecklare och spelutgivare genom att helautomatisera handeln från dess att en annons skapas och lanseras till att den hamnar i en app eller spel och slutligen upplevs av konsumenten.

“I och med denna lansering har vi lyckats skapa något som närmast kan liknas med en ’app store’, vari spelutgivare och apputvecklare möter annonsörer i en helt unik och helautomatiserad lösning. Man kan helt enkelt säga att cirkeln sluts och Adverty positionerar sig nu som ett gränssnitt både i en existerande mångmiljardmarknad för mobila applikationer såväl som i morgondagens AR- och VR-applikationer”, menar Niklas Bakos, medgrundare och VD på Adverty.

“För mobilspels-, VR- och AR-utvecklare är det oerhört enkelt att komma igång med plattformen genom att självmant registrera sina spel- och appar i vår onlineportal och börja tjäna pengar på in-game annonser som går via plattformen och ut, sömlöst i deras spel. Via portalen får utvecklarna sedan annonsstatistik och kan följa sina intäktsströmmar och samma gäller för annonsörer som planerar sin annonsering direkt in i plattformen, vilket lägger grunden för internationella skalfördelar”, fortsätter Bakos.

Mobilspelsmarknaden

Till skillnad från VR- och AR marknaden, där användandet idag växer men fortfarande anses relativt lågt ur räckviddssynpunkt, är den traditionella mobilspelsmarknaden stor, där det inte är helt ovanligt att miljontals dagliga användare spelar ett och samma spel. Marknaden för mobilspel har idag vuxit sig större än filmindustrin i Hollywood, där storspelen inbringar tiotals miljarder SEK i intäkter årligen till spelutgivarna. Totalt omsätter mobilspelsmarknaden ca 50 miljarder USD, varav ca 27 miljarder USD kommer från annonsering (1). Samtidigt är annonsfinansiering fortsatt den största intäktskällan för utgivare av mobila spel, där ca 53% av intäkterna kommer från annonsering, och den andelen växer fortsatt baserat på att konsumenter accepterar annonsering i allt högre grad (2).

Dagens mobila annonslösningar erbjuder oftast annonser i spelens menyer eller mellan dess olika spelmoment, men den största delen av speltiden tillbringas i själva spelet, vilket innebär uteblivna annonsintäkter för speltillverkarna.

“Här ser vi en stor möjlighet att positionera Adverty och penetrera en befintlig mångmiljardmarknad med vår nya annonseringsmetod, vilken heller inte påverkar befintliga plattformsinstallationer som redan används av apputvecklarna, utan tillför ytterligare en källa för nya intäkter genom sömlösa annonser”, menar Bakos.

“Mobilspel spelas i genomsnitt 3–5 minuter per spelsession och ibland ännu längre för vissa typer av spelkategorier. Med sömlösa in-game annonser som exponeras i flertal ut mot miljontals spelare varje dag, är detta en plattform som väldigt snabbt kan växa till att erövra marknadsandelar. Nu avsätter vi resurser för att lyckas förmå de större mobilspelen i marknaden att använda sig av vår plattform och unika lösning”, avslutar Bakos.

Adverty’s portal för apputvecklare och annonsörer är helautomatiserad och självbetjänande och nås via bolagets hemsida på www.adverty.com genom registrering.

(1) www.medium.com/shopify-gaming

(2) https://www.facebook.com/iq/articles/with-video-ads-rewards-go-both-ways

Niklas Bakos, VD                                              Henrik Sundewall, styrelseordförande

Telefon: +46 703 66 96 46                              +46 768 77 00 00

E-post: nb@adverty.com                                hs@adverty.com

Denna information är sådan information som Adverty AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 december 2018.