Principöverenskommelse klar för Kaunisvaaragruvan. Därmed finns förutsättningar för fortsatt gruvverksamhet.

Report this content

Konkursboet Northland Resources AB (Konkursboet”) önskar förmedla följande information:

Konkursförvaltaren Hans Andersson har träffat en bindande principöverenskommelse om försäljning av resterande delar av konkursboets egendom. Med denna överenskommelse kommer hela gruvverksamheten att kunna övergå till Abecede AB, med målsättningen att återuppta verksamheten.

De planerade åtgärderna för att avställa området och därmed permanent stänga möjligheterna till fortsatt gruvdrift kommer därför inte att genomföras. Istället kommer konkursboet att samverka med berörda myndigheter och kommande ägare av området för att förbereda området för förnyad gruvbrytning.

”Möjligheterna till återupptagen gruvdrift innebär stora möjligheter för Tornedalen och omgivningen”, säger konkursförvaltaren Hans Andersson. ”Det handlar om betydande värden för samhället som bevaras och tillförs, när vi inte längre måste avställa denna betydande gruvfyndighet”, fortsätter Hans Andersson.

Förädlingsanläggningarna för att anrika järnmalmen har sedan tidigare övergått till Abecede AB. Konkursförvaltaren har nu formulerat ett erbjudande avseende de övriga tillgångarna som Abecede AB ställt sig positiv till. För att detta ska leda fram till att Abecede AB tillträder de övriga tillgångarna måste vissa sedvanliga villkor uppfyllas, bl.a. måste de prioriterade fordringsägare, som har pantsäkerheter i egendomen, lämna sitt godkännande till affären.

Genom en överlåtelse av den egendom som omfattas av principöverenskommelsen skulle Abecede AB ha ett färdigt system som kan utvinna, förädla och transportera järnmalmsprodukter till en internationell marknad.

Om inte denna överenskommelse hade kunnat träffas i tid, skulle det ha varit nödvändigt med en nedmontering av delar av gruvområdet. Då skulle en återstart av gruvverksamhet kräva nyinvesteringar av sådan omfattning att förutsättningarna för att driva verksamhet vidare nästintill skulle ha omöjliggjorts.

Konkursförvaltaren uppdrog till konsultföretaget ÅF i slutet på 2015 att göra ett antal beräkningar av de ekonomiska konsekvenserna av en nedmontering och avveckling av Kaunisvaaragruvan, t.ex. i form av produktionsbortfall, tillkommande kostnader och samhällsekonomiska effekter (not 1).

Den direkta skillnaden mellan fortsatt gruvdrift och en avveckling för samhället uppskattades i rapporten till 4 Miljarder kronor under de närmaste 20 åren. Därutöver kan så småningom kostnader för permanent nedmontering av elnät och elanläggningar tillkomma med ytterligare betydande ekonomiska konsekvenser, samtidigt som redan genomförda investeringar i vägnät och omlastningskapacitet mellan väg och järnväg inte kommer till nytta.

Konkursen medförde ett icke-planerat stopp i verksamheten, före det att avsättningar för återställning byggts upp i den omfattning som behövdes för en fullständig nedläggning. En nedmontering av gruvan skulle därför inte bara lett fram till att alla intäkter och arbetstillfällen försvann utan även till kostnader för staten i form av återställning av det förtidigt avställda gruvområdet. En möjlig omstart av verksamheten är alltså positiv på väldigt många plan.

”Jag kommer nu omedelbart att inleda nödvändiga diskussioner med berörda myndigheter och planera arbetsinsatser för att förbereda området för en återstart”, säger Hans Andersson. ”För mig som konkursförvaltare är det naturligtvis positivt att kunna bidra till att möjliggöra en återstart, istället för en permanent nedläggning”, fortsätter Andersson.

”Den första insatsen för att göra området redo för fortsatt industriell verksamhet handlar om att pumpa tillbaka det vatten som runnit ned i dagbrotten”, säger Andersson. ”Konkursboet kommer att inleda diskussioner med Länsstyrelsen kring hur vi kan genomföra detta på bästa sätt inom ramen för det befintliga och fortfarande gällande miljötillståndet”, fortsätter Andersson.

Den principöverenskommelse som nu finns på plats kan innebära att konkursen inte är det definitiva slutet på gruvverksamheten i Tornedalen. Istället finns möjlighet till en fortsättning för industriell verksamhet i Kaunisvaara. Konkursförvaltaren kommer inom några veckor att ge mer information – främst kring hur arbetet med iordningställandet av området kommer att ske och planerna för övergången mellan konkursboet och Abecede AB.

Hans Andersson, konkursförvaltare

För ytterligare information vänligen kontakta:
Hans Andersson, konkursförvaltare, tfn 070-527 57 80

1) Rapporten från ÅF, är beställd av konkursförvaltaren Hans Andersson vid Advokatbyrån Kaiding. Den är utförd av tekn. dr Stellan Lundberg och Maria Lundberg, M.Sc i European Studies och Internationell Ekonomi. Det ligger i sakens natur att det är svårt att göra exakta beräkningar för en tidsperiod som är lång och värden som är svåra att exakt uppskatta. Modellerna som använts i studien gör att uppskattningarna ligger i grova intervall och beräknas på kostnader och värden som beräknas med dagens kostnadsläge. Prisantaganden är per definition väldigt svåra att göra för alla råvaror.

Taggar: