• Aerocrine/

Aerocrine: Uppdatering gällande försäkringsbolags kostnadsersättning för FeNO-tester i USA

SOLNA, Sverige, 19 mars, 2014 – Aerocrine AB (OMX Nordic Exchange: AERO) meddelar att amerikanska sjukförsäkringsbolaget Health Care Service Corporation (HCSC) börjar kostnadsersätta FeNO-tester för astmadiagnos och behandling från 1 april 2014.

Aerocrine har fått information om att Health Care Service Corporation (HCSC) kommer att införa en positiv ersättningspolicy för test av utandad kväveoxid (FeNO) för diagnos och behandling av astma från den 1 april 2014. HCSC, den femte största privata sjukförsäkringsbolaget i USA, tillhandahåller försäkringsskydd för 14 miljoner individer. HCSCs dotterbolag inkluderar Blue Cross och Blue Shield i delstaterna Illinois, Montana, New Mexico, Oklahoma och Texas.

Enligt HCSCs nya policy kan FeNO-tester anses medicinskt nödvändiga vid diagnostisering och behandling av astma. Policyändringen innebär att ersättningsansökningar nu kommer att baseras utifrån medicinska behov. De senaste tre åren har flera stora sjukförsäkringsbolag, inklusive WellPoint/Anthem Blue Cross Blue Shield, Blue Cross Blue Shield i Florida, Horizon Blue Cross och Blue Shield, Blue Cross och Blue Shield i Minnesota och Premera Blue Cross Blue Shield, lagt till ersättning för Aerocrines tester i sina sjukförsäkringar. Aerocrines FeNO-tester är nu ersättningsbara hos de tre största Blue Cross och Blue Shield-bolagen i USA, vilka omfattar över 40 miljoner försäkrade personer. Sammanlagt har 64 procent av den sjukförsäkrade befolkningen i USA nu tillgång till Aerocrines tester.

— HCSC spenderade flera månader med att noggrant gå igenom och utvärdera de senaste forskningsresultaten, tillgängliga kliniska resultat och annan information om FeNO-tester. HCSCs beslut är en mycket positiv nyhet som vi hoppas kommer leda till att fler försäkringsbolag också utvärderar sina policies gällande FeNO-tester och bestämmer sig för att inkludera dem i sina sjukförsäkringsplaner, säger Scott Myers, CEO, vd för Aerocrine AB.
— Vi är övertygade om att HCSCs policyändring blir ett tydligt tecken för läkare att försäkringsbolagen nu stödjer FeNO-tester eftersom de bevisligen förenklar klinisk beslutsfattning samt förbättrar patientvård och de hälsoekonomiska resultaten vid astmabehandling.

Försäkringsbolagen brukar se över sina policies årligen, alternativt när väsentlig ny klinisk information har gjorts tillgänglig. För närvarande kostnadsersätter sju av de 12 största försäkringsbolagen för FeNO-test. Under första kvartalet 2014 har CIGNA och Highmark, det fjärde respektive det åttonde största försäkringsbolaget, valt att behålla sina negativa policies.

Ett FeNO-test tar två minuter att utföra och är ett objektivt, patientnära test som används för att identifiera patienter med allergisk luftvägsinflammation. Luftvägsinflammation anses, i en majoritet av fallen, vara en av de underliggande orsakerna till astma. Genom att använda sig av rutinmässig FeNO-mätning vid val av behandling, särskilt gällande inhalerad kortikosteroider, har man kunnat minska antalet astmautbrott med upp till 50 procent.

“FeNO-tester är ett viktigt hjälpmedel för patienter med astma för att kunna hantera sjukdomen. Det gör det möjligt att identifiera vilka patienter med en luftvägsinflammation som kommer att svara på steriodbehandling. FeNO-tester hjälper också vårdpersonal att optimera medicinering och dosering för sina astmapatienter, vilket kan förbättra astmavården, säger Dr. Neal Jain, MD, FAAAAI, FAAP.

Aerocrine’s NIOX MINO® är det enda FeNO-testet som är godkänt av FDA och som finns kommersiellt tillgängligt på den amerikanska marknaden. NIOX MINO är ett enkelt verktyg som erbjuder ett numeriskt mått på FeNO-värden vid ett vanligt läkarbesök.

Astma är en av världens vanligaste och mest kostsamma sjukdomar som drabbar 8-10 % av befolkningen och kostar över $50 miljarder årligen enbart i USA. Sjukdomen har inget botemedel och en korrekt diagnos och behandling är nyckeln till en effektiv astmabehandling.

För mer information gällande förändringen I HCSCs policy besök:

(Klicka på pending policies till vänster)

För mer information, vänligen kontakta:

Scott Myers, Chief Executive Officer, Aerocrine AB, Phone: +46 768 788 379, +970 368 0336

Ken Marshall, Chief Marketing Officer and President Aerocrine, Inc.   +919 280 9687

Dr. Kathy Rickard, Chief Medical Officer, Aerocrine AB +919 749 6708

Aerocrine AB är ett medicinteknikföretag som fokuserar på förbättrad behandling och vård av patienter med inflammatoriska luftvägssjukdomar såsom astma. Aerocrine är världsledande inom detta område. NIOX MINO® och NIOX VERO® från Aerocrine underlättar snabb och tillförlitlig patientnära mätning av luftvägsinflammation. Produkten spelar en kritisk roll för att effektivisera diagnostisering, behandling och uppföljning av patienter med inflammatoriska luftvägssjukdomar. Aerocrine är baserat i Sverige med dotterbolag i USA, Tyskland, Schweiz och Storbritannien. Aerocrine är noterat vid Stockholmsbörsen sedan 2007 (AERO-B.ST). För mer information, vänligen besök www.aerocrine.com och www.niox.com.

Informationen är sådan som Aerocrine AB (publ.) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande kl. 16:45 den 19 mars, 2014.