Aerocrine lämnar in registreringsansökan för NIOX MINO® till amerikanska läkemedelsverket.

SOLNA – 2 oktober, 2007 – Aerocrine AB (OMX Nordic Exchange: AERO) meddelar att bolaget har lämnat in ansökan om marknadsgodkännande för sin produkt NIOX MINO® till det amerikanska läkemedelsverket, US Food and Drug Administration (FDA).

NIOX MINO® är världens första handhållna instrument för enkel och snabb mätning av halten kväveoxid (NO) i utandningsluften. NO är en markör för inflammation i luftvägarna vilket ursprungligen upptäcktes av Aerocrines grundare. Astma, som är en kronisk inflammation i luftvägarna, ger förhöjda halter av NO. Genom att mäta patientens NO får läkaren omedelbart besked om närvaro och grad av luftvägsinflammation samt om den anti-inflammatoriska behandlingen gett önskvärd effekt.

”Vi ser nu fram emot att samarbeta med FDA under deras behandling av vår amerikanska ansökan”, säger Paul de Potocki, VD för Aerocrine.