• Aerocrine/

NICE (UK) kommer rekommendera Fractional exhaled Nitric Oxide (FeNO)- mätning för diagnos och behandling av astma

Solna, 21 mars, 2014 – Aerocrine AB (OMX Nordic Exchange: AERO) meddelar idag att NICE (National Institute for Health and Care Excellence) kommer informera sina intressenter om att de i april publicerar slutliga riktlinjer som rekommenderar Aerocrines NIOX MINO® och NIOX VERO® för att förbättra diagnosticering och behandling av astma, orsakad av luftvägsinflammation.

Användarvänliga för patienter tillsammans med sjukvårdspersonalNICE utvecklar forskningsbaserade riktlinjer som hjälper den brittiska sjukvården att erbjuda högkvalitativ vård. De nya riktlinjerna rekommenderar FeNO-mätning som en möjlighet att assistera vid diagnosticering och behandling av astma orsakad av luftvägsinflammation (så kallad eosinofil astma) hos både vuxna och barn som, efter en initial klinisk undersökning, anses ha en mellanhög sannolikhet att ha astma, då ett FeNO-test är avsett som en del av diagnosen.

Aerocrines NIOX MINO® och NIOX VERO® används för att mäta koncentrationen av kvävemonooxid i en persons utandningsluft. Läkare använder FeNO-mätningar för att identifiera allergisk luftvägsinflammation hos patienter med misstänkt astma, förutse hur en patient kommer att svara på kortikosteroidbehandling samt bedöma hur väl en patient följer sin föreskrivna behandling. NIOX MINO® och NIOX VERO® ger pålitliga och exakta resultat och bygger på rekommendationer från American Thoracic Society (ATS) och European Respiratory Society (ERS).

Informationen till NICE intressenterna inkluderade följande information:
Riktlinjer som avser hur NIOX MINO® och NIOX VERO® kan användas för att förbättra diagnosticering och behandling av astma.

I riktlinjerna ingår en implementeringsguide, vilken inkluderar kliniska studier utförda på sjukhus och allmänna vårdmottagningar och ger användbar information och praktiska råd för hur riktlinjerna ska implementeras. Experter inom luftvägssjukdomar från ett flertal brittiska sjukhus, som deltagit i utvecklandet av implementeringsguiden, rapporterar att fördelarna med att använda FeNO-test inkluderar:

• Reducerat antal akuta besök associerade med astma

• Minskad risk för återinläggning av patienter på grund av astmaanfall efter tidigare sjukhusvistelse

• Förbättrad diagnos och tidigare upptäckande av astma hos barn och vuxna

• Reducerat behov av invasiva lungfunktionstester för diagnos och behandling av astma

• Användarvänliga för patienter tillsammans med sjukvårdspersonal

Aerocrine kommer tillhandahålla mer information så snart de finala riktlinjerna har publicerats enligt de datum som NICE kommunicerat.

För mer information, vänligen kontakta:

Scott Myers, Chief Executive Officer, Aerocrine AB, Phone: +46 768 788 379, +970 368 0336

Ken Marshall, Chief Marketing Officer and President Aerocrine, Inc.   +919 280 9687

Dr. Kathy Rickard, Chief Medical Officer, Aerocrine AB +919 749 6708

Aerocrine AB är ett medicinteknikföretag som fokuserar på förbättrad behandling och vård av patienter med inflammatoriska luftvägssjukdomar såsom astma. Aerocrine är världsledande inom detta område. NIOX MINO® och NIOX VERO® från Aerocrine underlättar snabb och tillförlitlig patientnära mätning av luftvägsinflammation. Produkten spelar en kritisk roll för att effektivisera diagnostisering, behandling och uppföljning av patienter med inflammatoriska luftvägssjukdomar. Aerocrine är baserat i Sverige med dotterbolag i USA, Tyskland, Schweiz och Storbritannien. Aerocrine är noterat vid Stockholmsbörsen sedan 2007 (AERO-B.ST). För mer information, vänligen besök www.aerocrine.com och www.niox.com.

Informationen är sådan som Aerocrine AB (publ.) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande kl. 17:00 den 21 mars, 2014.