Scott Myers tillträder som ny VD för Aerocrine

Aerocrine AB (OMX Nordic Exchange: AERO) meddelade idag att Scott Myers har utsetts till ny VD för Aerocrine AB med start idag. Denna rekrytering är ett led i bolagets strategi att erhålla kostnadsersättning för sina produkter från det amerikanska sjukförsäkringssystemet samt att fokusera på försäljning i USA och andra nyckelmarknader. Scott efterträder Paul de Potocki som framgångsrikt lett Aerocrines utveckling sedan 2007.

Scott Myers har över 20 års erfarenhet från läkemedelsindustrin. Han kommer närmast från UCB, ett globalt verksamt biopharmaceutiskt företag som omsätter 3 miljarder Euro. Här har han haft det övergripande ansvaret för en europeisk regionen med 30 länder, över 600 anställda och en omsättning på 400 miljoner Euro. Regionens bruttovinst har ökat väsentligt under Scotts ledning och han har även lett lanseringen av flera produkter, däribland Innovair för astma.

- Aerocrines styrelse och ledning har målmedvetet arbetat för att bygga upp bolagets amerikanska verksamhet och säljorganistaion. USA är världens största marknad för bolagets produkter och vi förväntar oss en fortsatt gynnsam utveckling av marknadsförutsättningarna i USA, säger Anders Williamsson, orförande i Aerocrine. Tillsättningen av Scott är en naturlig och viktig del i bolagets långsiktiga strategi och vi är mycket glada att välkomna Scott till Aerocrine.

Scott har innan han kom till UCB haft flera seniora positioner inom Johnson&Johnson, inclusive chef för McNeil Specialty Products. Här ledde han en organisation med över 700 anställda och ansvarade för en läkemedelsportfölj med en omsättning på 800 miljoner dollar.

- Det är fantastiskt spännande att komma till Aerocrine. Med de nyligen utgivna kliniska riktlinjerna från American Thoracic Society som starkt rekommenderar ett brett införande av inflammationsmätning inom astmavården, står bolaget redo att tillhandahålla våra produkter som hjälp vid behandlingen av denna kroniska sjukdom. Vi ska nu bygga vidare på den stabila grund bolaget byggt för att bredda kostnadsersättning från sjuförsäkringssystem och göra NIOX MINO, som löser ett stort behov inom astmavården, tillgänglig för fler patienter, säger Scott Myers.

- Aerocrine har tagit en helt ny biomarkör och metod till den internationella marknaden inom en av världens största sjukdomar. Detta är ganska unikt i vår bransch och jag vill tacka Paul de Potocki för hans viktiga bidrag till denna framgång. Med en stark finansiell position till följd av nyligen genomförd kapitalanskaffning, är Aerocrines nästa kritiska steg att erhålla bred kostnadsersättning för sina produkter och att generera ytterligare försäljningstillväxt i USA och andra nyckelmarknader. Scott bidrar med värdefull erfarenhet för att uppnå dessa mål.

- Aerocrine har lanserat sina produkter i över 40 länder och vi har stark klinisk acceptans samt positiv utveckling av kostnadsersättning för inflammationsmätning i USA. Med unika produkter, en stark patentportfölj och ett spännande program med Panasonic Healthcare för nya innovativa produkter och tjänster, står Aerocrine idag på en stark grund för nästa utvecklingsfas. Jag ser fram emot att stödja bolagets fortsatta framsteg, säger Paul de Potocki.

För mera information, kontakta:

Anders Williamsson, ordförande Aerocrine AB, telefon: 0708-721 865

Scott Myers, VD Aerocrine AB, telefon: +32 496 127 451

Paul de Potocki, avgående VD Aerocrine AB, telefon: 08-629 0780

Om Aerocrine Aerocrine AB (publ.) är en medicinteknisk koncern fokuserad på förbättrad behandling och kontroll av patienter med inflammation i luftvägarna. Som föregångare och marknadsledare inom mätning och uppföljning av luftvägsinflammation marknadsför Aerocrine produkterna NIOX® Flex och NIOX MINO®. Båda produkterna möjliggör en snabb och tillförlitlig kontroll av det inflammatoriska tillståndet i luftvägarna och kan därmed spela en kritisk roll för en mera effektiv diagnos, behandling och uppföljning av patienter med astma. Aerocrine är baserat i Sverige med egna dotterbolag i USA, Tyskland och England. Aerocrines aktie noterades på Stockholmsbörsen den 15 juni 2007. Informationen är sådan som Aerocrine AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 13 september, 2011 kl 08.55.