ÅF moderniserar massafabrik i Husum

ÅF har fått i uppdrag att modernisera styrsystemen i kartongtillverkaren Metsä Boards massafabrik i Husum. Uppdraget är ett helhetsåtagande och omfattar konvertering till nya moderna Siemens styrsystem för blekeri, kokeri och återvinning.

ÅF ansvarar för projektledning, hårdvarukonstruktion, programmering, montageledning och driftsättning och uppdraget förväntas pågå under hela 2016 med start omgående.

– Den stora utmaningen blir att minimera driftstoppstiden och det är mycket som ska ske på kort tid. Efter konverteringen kommer Metsä Board få en modern och framtidssäker fabrik, säger Peter Bredal, projektledare på ÅF.

Uppdraget omfattar konvertering av 7 stycken Siemens Teleperm M till Siemens PCS7 och ÅF har stor erfarenhet av liknande konverteringar, både i Sverige och internationellt. Bland annat har ÅF genomfört en systemkonvertering vid Spanolux MDF-fabrik i Belgien.

För mer information kontakta Peter Bredal, projektledare på ÅF, peter.bredal@afconsult.com, 010-505 24 71

Bildkälla: Metsä Board