ÅF vinner en betydande order från Chr. Hansen i Danmark

För mer information:
Per Magnusson, Divisionschef Industry, +46 70 676 64 26, per.magnusson@afconsult.com.
Magnus Andrén, Area Sales Manager Food and Pharma, +46 10 505 52 71, magnus.andren@afconsult.com.

ÅF har tecknat ett nytt avtal med bioteknikföretaget Chr. Hansen A/S som är värt cirka  52 miljoner kronor. ÅF ska modernisera Chr. Hansens produktionsanläggning i Roskilde i Danmark och ordern är ett helhetsåtagande. Anläggningen i Roskilde producerar probiotika som används i livsmedels- och läkemedelsindustrin.

- Med en modern produktionsanläggning uppfyller vi kraven på högre kapacitet från våra kunder. ÅFs kompetens och erfarenhet av liknande projekt gör dem till det bästa valet som samarbetspartner, säger Esben Terstrup, produktionsdirektör, Human Health Production på Chr. Hansen.

Avtalet omfattar installation av en komplett fermenteringslinje inklusive utrustning för uppströms- och nedströmsprocesser. ÅF ansvarar för projektledning, processdesign, elektrisk design, installation, driftsättning/commissioning samt kvalificering av nödvändiga komponenter.

- Det här är ytterligare ett erkännande som stärker ÅF som strategisk samarbetspartner till Chr. Hansen och leverantör av projekt till livsmedels- och läkemedelsindustrin, säger Per Magnusson, divisionschef på ÅF Industry.

Den nya produktionsanläggningen väntas vara färdig i november 2017. Projektet drivs från ÅFs kontor i Herlev, Danmark, med ingenjörer från både Danmark och Sverige.

Corporate Communication
ÅF AB (publ)

ÅF är ett ingenjörs- och konsultföretag med uppdrag inom energi, industri och infrastruktur. Sedan 1895 har vi bidragit till våra kunders utveckling och framgång. Genom att kombinera olika teknikområden och kompetenser skapar vi lönsamma, innovativa och hållbara lösningar för en bättre framtid. Vår bas är i Europa men vår verksamhet och våra kunder finns i hela världen.

ÅF - Innovation by experience