Nordisk ljusdesign berikar besöket på Mall of Scandinavia

Vid den stora invigningen av Mall of Scandinavia i Solna den 12 november fick tiotusentals besökare njuta av en shoppingupplevelse i världsklass där ljusdesign spelar en central roll. Det är kulmen i ett femårigt samarbete mellan ÅF Lighting och Wingårdh Arkitekter.

“Vi kunde inte vara mer nöjda med resultatet”, säger ljusdesignern Jim Collin från ÅF Lighting “och vi har fått mycket positiv feedback från vår kund, Unibail Rodamco.”

ÅFs belysningsteam har utformat ljuslösningarna för samtliga allmänna ytor, från funktionsbelysningen i det underjordiska parkeringsgaraget till de extravaganta ljussättningarna vid entréer, på inomhustorg och längs gångvägar.

I en ljusgård om åttio gånger åtta meter över den så kallade Dining Experience-ytan hänger ett iögonfallande tredimensionellt pixeltak med 3200 lysande tvåmetersstavar. Den föränderliga installationen tillför färg och skiftningar som stimulerar sinnena, i syfte att locka besökare att dröja sig kvar och komma tillbaka.

Ljuskonceptet för Mall of Scandinavia har inspirerats av det nordiska ljusets egenskaper och av den skandinaviska designtraditionen. Ljusdesignen speglar dagsljusets förändringar över dygnet och uppvisar stora variationer i kontrast och färg, från det starkt riktade till det diffusa, från det subtila till det extravaganta.

Foto: Mikael Silkeberg

För mer information, kontakta  Jim Collin +46 10-505 51 98