• AFRY/

Rivalitet mellan KTH och Chalmers i universitetsrodden ÅF Rowing Race

I helgen arrangeras ÅF Offshore Race – Nordens största havskappsegling. Starten sker i Stockholm inför tusentals åskådare på eventområdet på Skeppsholmen. Nytt för i år är universitetsrodden –  ÅF Rowing Race – där de två rivalerna, KTH och Chalmers, gör upp om förstaplatsen i sann Oxford-Cambridge-anda.

Nordens största havskappsegling, ÅF Offshore Race (tidigare Gotland Runt), firar 80 år som tävling och 245 båtar deltar i årets havskappsegling. Tävlingen uppmärksammas bland annat genom den största TV-satsningen i tävlingens historia. Evenemanget får från och med i år också ett nytt inslag i form av en universitetstrodd mitt i Stockholm. Det är KTH i Stockholm och Chalmers i Göteborg som tävlar mot varandra i mixade lag.

Nya ÅF Rowing Race
Nu på lördag 1 juli tävlar rivalerna KTH och Chalmers mot varandra i den 2 400 meter långa rodden. De två lagen startar vid Tekniska museet i Djurgårdskanalen och går i mål vid Skeppsholmen. Varje lag består av åtta personer plus en styrman, lika många kvinnot som män. Laget från Chalmers har tagit hjälp av Australiens före detta landslagstränare, som hoppas kunna coacha laget till vinst.

2017 är premiär för ÅF Rowing Race, men planen är att aktiviteten ska vara årligt återkommande – med den nya pokalen som vandringspris.

Samarbete med Barncancerfonden
ÅF samarbetar med Barncancerfonden och tillsammans arrangerar de en utmaning, ÅF Fundraising Challenge, där roddmaskin ställs mot roddmaskin. På lördag kl. 13.00 kommer äventyraren Aron Andersson, tränaren och hälsoutvecklaren Mårten Nylén, landslagsseglaren Cecilia Jonsson och ÅFs VD Jonas Gustavsson att göra upp i en roddmaskinstävling. Besökare har möjlighet att satsa pengar på sin favorit till förmån för Barncancerfonden.

Hållpunkter lördag 1 juli
10.30 ÅF Rowing Race
(Start Djurgårdskanalen vid Tekniska muséet, Strandvägen, målgång vid bron till Skeppsholmen)
11.30 Prisutdelning ÅF Rowing Race, Aron Andersson delar ut priset (Stora scenen Skeppsholmen, bredvid ÅFs tält)