Tekniksprånget till ÅF

Den första september välkomnades sex ungdomar till ÅF för att pröva på ingenjörsyrket genom Tekniksprånget.

Genom en fyra månaders praktik får Tekniksprångarna möjlighet att få en inblick i ingenjörsyrket och hämta inspiration till framtida ingenjörsstudier.

Tekniksprånget startade 2012 och i år är första året ÅF deltar. Projektet drivs av Kungliga Ingenjörsakademin (IVA) på uppdrag av skolverket. Tanken bakom projektet är att få fler ungdomar att vilja utbilda sig till ingenjörer. Detta beror på ett framtida underskott på 50 000 ingenjörer i Sverige år 2030 enligt uppgifter från Statistiska Centralbyrån.

De medverkande kommer till stor del direkt från gymnasiet och utgörs av fem tjejer och en kille. Tre är placerade i Göteborg och tre i Stockholm, utspridda på olika enheter.
Du kan följa ÅFs Tekniksprångare på Instagram, via #ÅFTekniksprångare.

Läs mer om Tekniksprånget här

ÅF är ett ingenjörs- och designföretag med verksamhet inom energi, industri och infrastruktur. Vi skapar hållbara lösningar för kommande generationer genom att förena människor och teknik. Vår bas är i Europa och våra affärer och kunder finns över hela världen. ÅF – Making Future.