AFA Fastigheter gör rekordstor uthyrning om 33 600 kvadratmeter

Stockholms läns landsting skrev i förra veckan kontrakt med AFA Fastigheter för fyra fastigheter på västra Kungsholmen omfattande totalt 33 600 kvadratmeter.

Foto: AFA Fastigheter

AFA Fastigheter har skrivit hyresavtal med Stockholms läns landsting. Totalt omfattar förhyrningen fyra grannfastigheter om 33 600 kvadratmeter. Huvuddelen av dessa, 21 000 kvadratmeter, ingår i ett förlängt tidigare hyresavtal med landstinget (SL:s huvudkontor, Trafikförvaltningen) och resten avser nyuthyrning. Adressen är Lindhagensgatan på västra Kungsholmen.

I torsdags signerade Tomas Ingemarsson, chef för AFA Fastigheter, och Per Orrestig, fastighetschef på AFA Fastigheter, nya hyresavtal. Avtalet är villkorat av landstingsfullmäktiges godkännande senast 10 november.

– Vi är mycket glada och stolta över att ha vunnit landstingets fortsatta och utökade förtroende. Att kunna attrahera en stabil och långsiktig hyresgäst som landstinget är helt i linje med AFA Fastigheters inriktning som trygg och långsiktig hyresvärd. Historiskt sett är detta vår största uthyrning hittills, säger fastighetschef Per Orrestig.

Uthyrningen påbörjas i oktober 2019 och gäller därefter tolv år.

Kontakt: Per Orrestig, fastighetschef AFA Fastigheter, 08-696 47 03, per.orrestig@afafastigheter.se

AFA Fastigheter äger, förvaltar och utvecklar kontors- hotell- och bostadsfastigheter – främst i Stockholm, Göteborg och Malmö. I Stockholms innerstad är vi den tredje största fastighetsägaren vad gäller kommersiella lokaler. Fastighetsbeståndet består av cirka 530 000 kvm till ett värde av cirka 32 miljarder SEK. AFA Fastigheter är en del av kapitalförvaltningen på AFA Försäkring. www.afafastigheter.se