AFA Försäkring stolt sponsor av Sveriges landslag i Yrkes-VM

Idag startar världsmästerskapen i yrkesskicklighet för ungdomar under 23 år. I år representeras det svenska Yrkeslandslaget av 27 personer som tävlar i 26 grenar. Landslaget sponsras av AFA Försäkring, som ser samarbetet som en betydelsefull del av sitt förebyggande arbetsmiljöarbete.

Yrkeslandslaget 2017. Foto: Therese Gustafsson/WorldSkills Sweden

– Förebyggande arbete är viktigt i vår verksamhet. Vi vill stötta goda exempel inom arbetsmiljö. Och ungas arbetsmiljö och arbetsskador tycker vi är extra viktiga. Med det här samarbetet når vi fram till några av de proffsigaste ungdomarna inom sina branscher. De är inte bara skickliga yrkesutövare utan även stora förebilder för många när det gäller arbetsmiljö, säger Johan Ljungqvist, kommunikationsdirektör på AFA Försäkring, huvudarbetsmiljösponsor för Yrkeslandslaget.

2017 års Yrkes-VM – WorldSkills Competition – arrangeras i Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten, den 14–19 oktober och över 1 200 unga yrkesverksamma från ett 70-tal länder tävlar i över 50 olika yrkesgrenar under tävlingsdagarna.

Stenhård träning ska ta Sverige till toppen

Det svenska Yrkeslandslaget består av unga vuxna, under 23 år, som tävlar i olika yrken inom branscher som bygg, motor, IT, teknik och service. Bland deltagarna finns allt från frisörer, kockar och målare till tävlande inom mekatronik, svetsning och trädgårdsanläggning.

Johan Ljungqvist är på plats i Abu Dhabi för att följa tävlingarna på nära håll. Han är imponerad av de svenska representanterna i Yrkeslandslaget och stolt över att AFA Försäkring sponsrar det landslaget.

– Jag har förstått att alla i det svenska laget har arbetat stenhårt och tränat målmedvetet för att försöka ta Sverige till toppen under årets Yrkes-VM. När man ser dem tävlande in action blir man både glad och stolt över att vi stödjer Sveriges alla bidrag i tävlingen, Johan Ljungqvist.

Fler unga bör ställa krav på arbetsmiljötrygghet

AFA Försäkring arbetar för att skapa trygghet på jobbet för över fyra miljoner människor genom så kallade kollektivavtalade försäkringar. Sedan 2014 stöttar AFA Försäkring Yrkeslandslaget med 1,5 miljoner kronor per år.

– Vi ser samarbetet som en långsiktig möjlighet att nå ut till fler unga när det gäller frågor inom arbetsmiljö och hälsa. Det vore bra om fler unga människor ställer mer krav på trygghet i sin arbetsmiljö och väljer arbetsplatser där det finns ett kollektivavtal som ger dem extra trygghet på jobbet, säger Johan Ljungqvist.

Kontakt AFA Försäkring:
Maria Hjertén Nordin, kommunikationspartner AFA Försäkring: 0708-92 85 97, maria.hjertennordin@afaforsakring.se
Linda Harling, presskommunikatör AFA Försäkring: 0730-96 35 12 linda.harling@afaforsakring.se

Intresserad av att tala med tävlande från en specifik ort?
Klicka här för kontaktuppgifter: http://worldskills.se/wp-content/uploads/2016/07/karta_yl2017_ver6.pdf

Mer info:
WorldSkills Sweden är ett samarbete mellan Svenskt Näringsliv, LO och staten genom Skolverket, Utbildningsdepartementet och Myndigheten för yrkeshögskolan. Yrkeslandslagets huvudsponsorer är AFA Försäkring. Utöver dessa parter medverkar även branschorganisationer, yrkesnämnder, myndigheter, skolor och företag aktivt och ekonomiskt i denna angelägna och viktiga satsning. worldskills.se

AFA Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist, dödsfall och föräldraledighet. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter och vi försäkrar drygt fyra miljoner människor i privat näringsliv, kommuner, landsting och regioner. AFA Försäkring drivs utan vinstsyfte och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. AFA Försäkring har cirka 650 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK.
www.afaforsakring.se

Citat