Stolt arbetsmiljösponsor gästar Yrkes-SM för unga

Den 25–27 april pågår Yrkes-SM i Uppsala. Under veckan tävlar unga yrkesutövare i över 50 olika yrken. Det blir dagar fyllda av inspiration, tävlingsanda och uppvisning i yrkesskicklighet. AFA Försäkring, stolt huvudarbetsmiljösponsor för svenska Yrkeslandslaget, besöker evenemanget under veckan.

En av de som gästar Yrkes-SM under veckan är Johan Ljungqvist, kommunikationsdirektör på AFA Försäkring. Som huvudarbetsmiljösponsor för Yrkeslandslaget tycker han att det känns viktigt att vara på plats under Yrkes-SM.

– Vi ser samarbetet med arrangören WorldSkills Sweden och Yrkeslandslaget som en långsiktig möjlighet att nå ut till fler unga när det gäller frågor inom arbetsmiljö och hälsa. Det vore bra om fler unga människor ställer mer krav på trygghet i sin arbetsmiljö och väljer arbetsplatser där det finns ett kollektivavtal som ger dem extra trygghet på jobbet, säger Johan Ljungqvist.

Vill öka intresset för moderna yrkesutbildningar

I sitt programblad skriver WorldSkills Sweden att Yrkes-SM är Sveriges största satsning för att öka intresset och rekryteringen till moderna yrkesutbildningar inom Bygg-, Konstruktions- och Anläggningsteknik, Industri-, Maskin- och Verkstadsteknik, Informations- och Kommunikationsteknik, Konst, Kreation och Mode, Social och Personlig Service samt Transport och Logistik. WorldSkills uppdrag är att höja statusen, intresset och kvaliteten på yrkesutbildningar.

Ungas arbetsmiljö och arbetsskador extra viktiga

– Förebyggande arbete är viktigt i vår verksamhet. Vi vill stötta goda exempel inom arbetsmiljö. Och ungas arbetsmiljö och arbetsskador tycker vi är extra viktiga. Genom det här samarbetet når vi fram till några av de proffsigaste ungdomarna inom sina branscher. Bland veckans tävlande finns inte bara skickliga yrkesutövare utan även flera stora förebilder för många när det gäller arbetsmiljö, säger Johan Ljungqvist.

Om AFA Försäkring
AFA Försäkring arbetar för att skapa trygghet på jobbet för 4,5 miljoner människor genom så kallade kollektivavtalade försäkringar. Sedan 2014 stöttar AFA Försäkring Yrkeslandslaget med 1,5 miljoner kronor per år. Läs mer om samarbetet på afaforsakring.se

Kontakt: Maria Hjertén Nordin, kommunikationspartner AFA Försäkring: 0708-92 85 97, maria.hjertennordin@afaforsakring.se
Linda Harling, presskommunikatör AFA Försäkring: 0730-96 35 12 linda.harling@afaforsakring.se

Om WorldSkills Sweden
WorldSkills Sweden är ett samarbete mellan Svenskt Näringsliv, LO och staten genom Skolverket, Utbildningsdepartementet och Myndigheten för yrkeshögskolan. Yrkeslandslagets huvudsponsorer är AFA Försäkring. Utöver dessa parter medverkar även branschorganisationer, yrkesnämnder, myndigheter, skolor och företag aktivt och ekonomiskt i denna angelägna och viktiga satsning. Läs mer på worlskills.se

AFA Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist, dödsfall och föräldraledighet. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter och vi försäkrar drygt fyra miljoner människor i privat näringsliv, kommuner, landsting och regioner. AFA Försäkring drivs utan vinstsyfte och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. AFA Försäkring har cirka 650 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK.
www.afaforsakring.se