Affärsstrategerna investerar 7 miljoner kronor i Musicbrigade.com

Affärsstrategerna investerar 7 miljoner kronor i Musicbrigade.com Med den internationella succén av svensk popmusik och Sveriges ledande position i höghastighetsinternet, telekommunikation och applikationer till mobilt Internet som bakgrund, ska Musicbrigade.com revolutionera den traditionella affärsmodellen vad gäller distribution och visning av musikvideos via Internet. Musicbrigade.com inriktar sig till en början på Europa och delar av Asien med distributionsservice och "on demand" tjänster. Musicbrigade har ett av världens största arkiv med musikvideos och deras sajt kommer att öka ljudets och videons makt på Internet genom innovativ programmering av musikvideos. Sajten kommer att erbjuda besökare och prenumeranter bl.a. * "Personal Playlist" - med hjälp av en sökmotor kan prenumeranten plocka ut önskade musikvideos och sammanställa egna musikvideo kanaler. * Fri access till ett flertal för-programmerade videokanaler, så som "New Sweden" och "Remember this" dessa streamas 24h/dygn, 7 dagar i veckan. * Olika artist kanaler som knyter ihop artistens utgivna musikvideos i koronologis ordning. * Demokanal med tillhörande Demo Chart som endast visar musikvideos från osignade artister. * Dynamisk Topp-10-Lista som uppdateras kontinuerligt i realtid i takt med att tittarna röstar. Musicbrigade.coms välkända bibliotek med musikvideos kan sändas över flertalet plattformar och i ett flertal olika överföringshastigheter. Överföringen görs tillgänglig med Microsofts Mediaplayer och Apples Quick Time från låga överföringshastigheter med distribution via modem eller mobiltelefon till bredbandsuppkopplingar med helskärmsbildskådande. Varje video finns tillgänglig dels i sin helhet och dels som 30-sekundersklipp. "Förutom bredbandsmarknaden så riktar vi också in oss på den kommande marknaden för mobilt höghastighets-Internet med vår banbrytande nya musikvideoservice, och vi tror att Affärsstrategerna kan bidra i denna process då de delar vår vision och hängivenhet för den trådlösa utvecklingen", säger Wilhelm Wendt, ordförande och grundare av Musicbrigade.com. Claes-Göran Fridh, VD och grundare av Affärsstrategerna, får en plats i Musicbrigade ABs styrelse. "Vi tror att Musicbrigade kommer att bli en av de största spelarna i digitalisering och distribution av musikvideor på nätet genom sin ledningsgrupp, sitt innovativa tänkande och sin "spjutspetsteknologi. Vi kommer att hjälpa Musicbrigade i den trådlösa utvecklingen såväl som i den internationella expansionen", säger Claes- Göran Fridh. For ytterligare information: Kontakta Affärsstrategerna, Robin Sukhia, Investment Manager Tel: 08-545 831 91 eller e-mail: robin@astrateg.se Om Affärsstrategerna Affärsstrategerna i Sverige AB, som är noterade på OM Stockholmsbörsens O- lista, är ett venture capital-bolag som investerar i företag som har potential att bli världsledande nischföretag inom främst IT/Internet, Wireless och Life Science/Medicinsk Teknik. Affärsstrategerna är delägare i följande bolag: Alpha Helix, Artema, Artimplant, A Brand New World, Chemel, Cortree, Brainshaper, European Institute of Science, Fingerprint Cards, FreeHand Communication, InfiniCom, MainBox, Megacon, Mocat, Naty, Netbaby, RS Cordless Technology, Samba Sensors, Skolboken.se, SWATS, Web Update samt Yesitworks.com. Mer information finns på www.astrateg.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/10/20000810BIT00370/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/10/20000810BIT00370/bit0002.pdf