Affärsstrategerna investerar i DataFilm

Affärsstrategerna investerar i DataFilm Affärsstrategerna investerar 6 mkr i DataFilm Norden AB vilket motsvarar en ägarandel om 16%. DataFilm utvecklar och marknadsför interaktiva utbildnings-produkter, främst för PC-program. Företaget planerar för en kraftig expansion vilket möjliggörs av Affärsstrategernas engagemang. Branschen för interaktiv utbildning innehåller ett antal mindre aktörer. DataFilms starka marknadsorganisation och kundbas i Europa gör bolaget till en attraktiv fusionspartner och genom rätt strukturaffär bedömer ledningen för DataFilm att man kan bli en ledande aktör i branschen. " Med Affärstrategerna som aktiv ägare får vi tillgång till både den kompetens och det kontaktnät som krävs för vår fortsatta expansion" säger Lennart Fries, nytillträdd VD på DataFilm. Den europeiska marknaden för interaktiv utbildning är under stark tillväxt och förväntas växa med över 50% per år i snitt till och med år 2002 enligt Datamonitor. Stora företag som Cisco skapar intresse för området genom att beskriva interaktiv utbildning som nästa dramatiska tillväxtområde på Internet efter e-commerce. "Vår bedömning är att DataFilm är ett mycket intressant företag som verkar i en bransch med en enorm utvecklingspotential. Vi ser möjligheten att notera bolaget inom 12 månader för att finansiera den fortsatta expansionen" säger Claes-Göran Fridh, VD i Affärsstrategerna AB. Claes-Göran Fridh går i samband med investeringen in i DataFilms styrelse. För ytterligare information kontakta vänligen: Claes-Göran Fridh,VD i Affärsstrategerna, telefon 08-662 40 30 eller e-mail: cgfridh@astrateg.se Lennart Fries, VD i DataFilm, telefon 08- 641 49 95 eller e-mail: lennart.fries@datafilm.com Om Affärsstrategerna Affärsstrategerna i Sverige AB, som är noterade på OM Stockholmsbörsens O- lista, är ett venture capital-bolag som investerar i företag som har potential att bli världsledande nischföretag inom främst IT/Telekom och medicinsk teknik. Affärsstrategerna är delägare i 18 bolag: Artema, Artimplant, Chemel, Cortree, European Institute of Science, Financial Edge Development, Fingerprint Cards, FreeHand Communication, Game Design, Goseberg Bruk, Megacon, Naty, Radio Design, RS Cordless Technology, Safeplus, Samba Sensors, Skolboken.se samt Web Update. Om DataFilm DataFilm Norden AB utvecklar och marknadsför interaktiva utbildningsprodukter för PC-program, som bidrar till att individer och organisationer presterar bättre och spar tid.. Kunderna är främst små- och medelstora organisationer eller enheter i stora organisationer med decentraliserat inköp av utbildningsprodukter. DataFilm startades 1994 och har idag drygt 70 anställda. Omsättningen 1999 var enligt det preliminära bokslutet drygt 40 mkr vilket innebär en tillväxt under året på 40%.. Verksamheten drivs i sju länder; Sverige, Norge, Danmark Finland, Tyskland, Österrike och Schweiz . Mer information finns på www.datafilm.com. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/27/20000327BIT00870/bit0001.DOC http://www.bit.se/bitonline/2000/03/27/20000327BIT00870/bit0002.pdf