Affärsstrategernas dotterbolag FreeHand Communication AB tecknar licensavtal med RealChip Communications i Silicon Valley. RealChip licensierar FreeHands DSP lösning som omfattar en programmerbar applikationspecifik DSP kärna med tillhörande mjukvara. RealChip och FreeHand kommer gemensamt att anpassa denna lösning för RealChips "media- over-net system-on-chip" applikationer. Genom att använda en metod som är plattform- och acceleratorbaserad för konstruktion av DSP kärnor, kan FreeHand nå höga prestanda med mycket låg strömförbrukning. FreeHands IP (Intellectual Property) kärnor är fullt syntetiserbara och kan därmed implementeras i alla digitala processteknologier. "Vi valde FreeHands applikationsspecifika, programmerbara kärna därför att den är optimerad för linjeekosläckning inom talkommunikationsområdet. Innovativa lösningar för "media-over-net "marknaden är nödvändiga och FreeHands DSP-kärna gör det möjligt att erbjuda lösningar med bättre talkvalitet, mindre yta, fler portar och lägre pris än någon annan produkt på marknaden idag" säger John Zucker, vd på RealChip Communications. "Vi ser fram mot att samarbeta med RealChip eftersom de utvecklar några av de mest innovativa kommunikationskretsarna på marknaden. Med RealChips breda erfarenhet inom konstruktion av system på kisel kommer vi att få värdefull återkoppling för att ytterligare kunna förbättra våra IP-produkter" säger Harald Bergh, vd på FreeHand. FreeHand Communication AB är ett "chipless" företag som erbjuder virtuella hårdvaru- block och mjukvara för användning inom trådlösa- och infrastrukturapplikationer. Huvudprodukten är en familj av DSP-kärnor som är optimerade för applikations- specifika uppgifter. FreeHand är baserat i Stockholm. Affärsstrategernas ägarandel av FreeHand uppgår till 62 procent av kapitalet. RealChip Communications, Inc. är ett Silicon Valley baserat halvledarföretag, som utvecklar och marknadsför applikationsspecifika -och standardkretsar för hantering av röst och data över paketnät. För ytterligare information kontakta: Harald Bergh, vd FreeHand Communication AB phone +46 8 662 40 30, Mob: +46 708 194041 e-mail: harald.bergh@freehand.se Robin Sukhia, Investment Manager Affärsstrategerna AB Phone: +46 8 545 831 91 e-mail: robin@astrateg.se Affärsstrategerna i Sverige AB, som är noterade på OM Stockholmsbörsens O- lista, är ett venture capital-bolag som investerar i företag som har potential att bli världsledande nischföretag inom främst IT/Internet, Wireless och Life Science/Medicinsk Teknik. Affärsstrategerna är delägare i följande bolag: A Brand New World, Alpha Helix, Arctic BioPharm Production, Artema, A3TL, Chemel, European Institute of Science, Fingerprint Cards, FreeHand Communication, InfiniCom, Mainbox, Mocat, Musicbrigade, Naty, Netbaby World, Picron Microarrays, RaySearch Laboratories, RSC Technology, Samba Sensors, SWATS, Webupdate Scandinavia, Widermind, Wireless Assets, Inc. samt Yesitworks Sweden. Mer information finns på www.astrateg.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/27/20010227BIT00640/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/27/20010227BIT00640/bit0001.pdf