Aftonbladet förvärvar visningsrätten till konsertfilmen om Håkan Hellström

Aftonbladet visar ”Filmen om Håkan Hellström på Ullevi 7 juni 2014” online, med premiär söndag 28 december.
– Det enorma trycket efter biljetterna till biovisningarna i veckan visade vilket intresse det finns bland svenska folket för att uppleva den historiska konserten. Tack vare vårt samarbete med Live Nation kan hela svenska folket nu se fram mot magiska upplevelser på aftonbladet.se, säger Tobias W Lindner, nöjeschef Aftonbladet.

Håkan Hellströms succékonsert på Ullevi i somras innebar ett nytt svenskt publikrekord. Den tre timmar långa konserten sågs av 69 349 åskådare, fler än någon annan artist lockat vid ett enskilt tillfälle. Filmen visar förutom själva konserten också genrepet liksom uppladdningen bland fansen. I veckan visades filmen under endast tre dagar på ett antal utvalda SF-biografer runtom i Sverige, efter att biljetterna sålts slut på rekordtid. Aftonbladet har nu förvärvat rättigheten att visa filmen online, på alla digitala plattformar, där den går att se under en längre tid även efter den 28 december.

– Detta samarbete är ett led i vårt långsiktiga arbete med att ta liveupplevelsen till en ny nivå och nya plattformar. Genom strategiska allianser kring innehåll och rättigheter vill vi tillsammans med våra partners förlänga och maximera upplevelsen av våra evenemang, säger Therese Liljedahl, chef för strategiska samarbeten, Live Nation Nordic.

Premiärkvällen 28 december inleds med en livesändning från Aftonbladets tv-studio före filmvisningen, där Håkan Hellström svarar på fansens frågor via chatt i direktsändning, och Aftonbladets musikkrönikörer Markus Larsson och Kristin Lundell blickar tillbaka på konserten på Ullevi. Allt knyts samman med långläsning och interaktivt innehåll online. För Aftonbladets över 200 000 Plus-medlemmar finns ytterligare exklusivt filmmaterial från den historiska dagen som aldrig tidigare visats.

– Aftonbladet har en stolt tradition av ambitiös musikbevakning, inte minst med Rockbjörnen Live som sedan 1979 låtit svenska folket rösta fram sina favoriter. Därför är det logiskt och fantastiskt kul att nu kunna erbjuda denna musik- och filmupplevelse som en nyårspresent, säger Tobias W Lindner.

Tobias W Lindner, nöjeschef Aftonbladet. Telefon: 070–676 23 37. E-post: tobias.lindner@aftonbladet.se.

Therese Liljedahl, chef för strategiska samarbeten, Live Nation Nordic. Telefon: 070–665 03 59. E-post: therese.liljedahl@livenation.se.
Jan Scherman, affärsområdeschef Aftonbladet TV. Telefon: 08–725 20 00. E-post: jan.scherman@aftonbladet.se.
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Telefon: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med över tre miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 400 anställda. Omsättningen 2013 var 2,1 miljarder kronor och vinsten 283 miljoner kronor.