Aftonbladet i samarbete med Hyper Island – rekordsatsar på ny onlineutbildning

Aftonbladet gör en storsatsning på att utveckla ny kunskap hos alla medarbetare. I ett omfattande samarbete med Hyper Island ska Aftonbladet Online Academy bygga ett kunskaps- och innovationscentrum kring framtidens onlinejournalistik, sociala medier och digital affärsutveckling.
– Det här är en strategisk satsning för att fortsätta leda utvecklingen på dagstidningsmarknaden, säger Jan Helin, publisher på Aftonbladet.

Det är den enskilt största satsningen i kunskapsutveckling i Aftonbladets historia. Det kommande året investerar Aftonbladet flera miljoner kronor i utbildningsinsatser för samtliga medarbetare på Aftonbladet. Utbildningarna drivs av nystartade Aftonbladet Online Academy.

– Syftet med akademien är att Aftonbladets medarbetare bäst och snabbast ska förstå förändringarna i omvärlden och kunna utveckla såväl journalistiken som affären. Journalistiken har fantastiska möjligheter i den nya medievärlden, men vi måste till exempel på riktigt förstå hur vi bättre kan utnyttja verktygen som sociala medier erbjuder, säger Jan Helin.

– Aftonbladets mål är att bli ett onlinebolag som också har en printutgåva. Alla mediebolag står inför enorma utmaningar i den pågående strukturomvandlingen. Vi tror att det bästa sättet att ta sig an utmaningarna är att tillsammans med våra medarbetare, våra läsare och partners utveckla Aftonbladet till en ständigt lärande organisation, säger Jan Helin.

Som ett led i satsningen inleds nu ett nära samarbete med Hyper Island.

– Hyper Island ligger längst fram när det gäller att föra in förändringsmetodik i organisationer. Det är en perfekt partner i vår ambition att förflytta vårt fokus på ett effektivt och lustfyllt sätt och utvecklas till ett ständigt lärande företag, säger Sofia Olsson Olsén, chef för Aftonbladet Online Academy.

Utbildningarna bedrivs i Master class-form och kombineras med löpande stöd i förändringsarbetet, där alla medarbetares erfarenheter tas till vara. Utbildningsprogrammen har skräddarsytts efter Aftonbladets behov och ska ge organisationen bättre förutsättningar att driva kommande förändringsprocesser på egen hand.

– Det känns spännande att jobba med Aftonbladet, ett bolag som redan är i absolut framkant, men som samtidigt ser att man måste hitta nya metoder för att fortsätta vara det. Vår roll är att utbilda medarbetarna i att forma långsiktiga strategier som ska skapa morgondagens tjänster och bygga den framtida organisationen, säger Johanna Frelin, vd Hyper Island.

Aftonbladet Online Academy kommer också att regelbundet erbjuda hela personalen kunskapshöjande aktiviteter som föreläsningar med aktuell omvärldsanalys och lyckade exempel ifrån den digitala världen.

– Alla medarbetare kommer att beröras av våra insatser. Målet är att alla ska ha minst en kontakt med Online Academy i månaden, säger Sofia Olsson Olsén.

Sofia Olsson Olsén, chef Aftonbladet Online Academy. Telefon: 070–317 56 90. E-post: sofia.oo@aftonbladet.se.

Fredrik Lindén, informationschef Aftonbladet. Telefon: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med över 2,6 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 400 anställda. Omsättningen 2011 var 2,2 miljarder kronor och vinsten 310 miljoner kronor.