Aftonbladet lanserar Politism.se – en opinionsbildande nyhetssajt för unga

I augusti är det premiär för Politism.se, Aftonbladet och Schibsteds fristående satsning på opinionsbildande journalistik för unga.
– Vi skapar en plattform för unga människor med vänstersympatier som inte dras till partipolitiken. Politism.se sätter in nyheter i ett politiskt sammanhang och engagerar användarna i den aktuella debatten, säger Karin Pettersson, Aftonbladets politiske chefredaktör och initiativtagare till projektet.

Politism.se startas och drivs av Aftonbladet med LO som medfinansiär. Sajten är fristående från såväl Aftonbladets ledarsida som LO:s och politiska partiers intressen. Den startas utifrån analysen att många unga människor har ett stort politiskt engagemang men ingenstans att kanalisera det.

– De politiska partierna tappar medlemmar och är inte svaret på frågan hur ungas politiska intresse ska tas till vara. Därför behövs en kanal som fångar upp engagemanget och använder det till att vitalisera den politiska debatten, säger Karin Pettersson.

Politism.se har en uttalad vänsterprofil och kommer att innehålla opinionsbildande material som tar sin utgångspunkt i det aktuella nyhetsflödet. Fasta skribenter från start är redaktörerna Eric Rosén och Margret Atladottir, kulturjournalisten Maja Bredberg, ekonomen Agneta Berge och gruppen bakom den feministiska bloggen genusfolket.se. Och den stora förhoppningen är att alla användares bidrag ska bli en tungt vägande del av innehållet.

– När det gäller användarnas medverkan går vi tvärt emot många andra och satsar på hög kvalitet genom att inte låta alla publicera sig fritt. Vi tror att det blir bättre samtal om vi inte låter alla kommentera allting, utan istället ser till att allt som publiceras håller en hög allmängiltig nivå, säger Eric Rosén, projektledare och redaktör.

En del av Politism.se är en community där alla som vill delta aktivt i debatten får registrera sig. Den bygger på sex olika steg av engagemang där varje nytt steg ger mer inflytande över innehållet. På det viset kan användarna successivt bygga upp sitt förtroende och göra vad redaktörerna kallar en användarkarriär. Politism.se lanseras i en betaversion i augusti, och kommer i samverkan med användarna att fortsätta utvecklas under hösten.

Karin Pettersson,
politisk chefredaktör Aftonbladet. Telefon: 070–248 15 29. E-post: karin.pettersson@aftonbladet.se.
Eric Rosén
, redaktör Politism.se. Telefon: 070–162 23 21. E-post: eric.rosen@schibsted.se.
Fredrik Lindén
, informationschef Aftonbladet. Telefon: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 400 anställda. Omsättningen 2012 var 2,2 miljarder kronor och vinsten 312 miljoner kronor.