Aftonbladet Plus når 250 000 prenumeranter – ny milstolpe befäster marknadsledande position

Aftonbladets digitala betaltjänst Plus passerar en ny milstolpe. Den 7 juni uppnåddes rekordnoteringen 250 000 kunder.
– Det är en makalös framgång som bygger på hårt arbete i hela organisationen. Med en kvarts miljon betalande kunder ligger Aftonbladet i världstopp när det gäller digitala prenumeranter, säger Sofia Olsson Olsén, publisher Aftonbladet.

Under 2015 ökade prenumerantstocken med 30 000 kunder och tendensen har fortsatt under början av 2016, med en tillväxt under årets fem första månader på 16 000 kunder. Plus utveckling det senaste året är resultatet av en kraftfull redaktionell satsning, förbättrade arbetsmetoder, ett allt bredare journalistiskt erbjudande och effektiva kampanjer.

Prenumeranterna har hela tiden fått mer innehåll för pengarna, inklusive högkvalitativa artikelserier producerade exklusivt för Plus, och marknadsavdelningen har drivit ett antal konverteringsdrivande kampanjer med stor framgång.

– Vi har varit marknadsledande på betald journalistik online alltsedan Plus startade 2003, och nu har vi passerat ytterligare en fantastisk milstolpe. Äntligen har vi också lite konkurrens på den svenska marknaden även om vårt försprång är stort. Det sporrar oss att bli ännu vassare och ger oss energi att ladda vårt Plus Premium-erbjudande med ytterligare innehåll nu till sommaren, säger Peter Nelander, chef Aftonbladet Plus.

Plus är i dag en naturlig del av det dagliga nyhetsflödet, där prenumeranterna ständigt kan befinna sig i inloggat läge. Den största tillväxten sker i mobilen, och prenumeranterna tar del av allt mer material.

– Vi ser en ökande efterfrågan av fördjupande läsning inom bland annat nyheter och sport, säger Ted Kudinoff, redaktionell Pluschef.

Tilläggstjänsten Plus Premium har på kort tid etablerat sig som ett kraftfullt alternativ till bastjänsten. Mer än var femte prenumerant har valt Premium, som ger tillgång till all journalistik som Aftonbladet producerar.

Aftonbladets Plus-prenumeranter får, förutom över 500 artiklar i månaden, också exklusiva erbjudanden som rabatter på konserter och idrottsevenemang. Premiumkunderna får förutom all Aftonbladets journalistik online, inklusive alla printprodukter i digital form, också Månadens e-bok, dokumentärer från BBC, över 200 reseguider och managerspel.

Peter Nelander, chef Aftonbladet Plus. Tel: 070-676 23 84. E-post: peter.nelander@aftonbladet.se.
Ted Kudinoff, redaktionell chef Aftonbladet Plus. Tel: 070-545 23 64 E-post: ted.kudinoff@aftonbladet.se
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Tel: 070-667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2015 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 233 miljoner kronor.