• Aftonbladet/

Aftonbladet storsatsar på e-sport med ny sajt och starka partners – siktar på tätposition i Norden

Aftonbladet och Schibsted storsatsar på e-sport. Aftonbladet Esport ska bli den viktigaste, mest innehållsrika och största plattformen för den starkt växande publiken i Sverige och Norden.
– Vi ska bli lika viktiga för e-sporten som Sportbladet varit för sportintresset i Sverige, säger Tobias W Lindner, nöjeschef Aftonbladet.

Nya Aftonbladet Esport är en sajt som görs av e-sportintresserade, tar sporten på allvar och uteslutande ägnar sig åt e-sport. Publiken ska attraheras med orginalproducerat innehåll och sajten finansieras av annonsintäkter, sponsorer och partners. Aftonbladet Esport ska bli den primära mötesplatsen för tävlande, publik, tävlingsarrangörer och annonsörer. Sajten har premiär i september och kommer successivt att utvecklas med nytt innehåll under hösten.

En rad storstjärnor är delaktiga i satsningen. De svenska professionella storlagen Ninjas in Pyjamas och Team property kommer att blogga och ha helt egna ytor på den nya sajten med unikt material för alla sina fans. Aftonbladet har också ambitionen att sända egna tävlingar av hög klass varje månad, som mediepartner eller i egen regi.

Det påbörjade samarbetet med Dreamhack, en av de ledande producenterna av event och produktioner inom e-sport, utvecklas och parallellt byggs partnerskap med nya producenter och arrangörer. Ett exempel är ett samarbete med e-sportsajten Esportal, som innebär att Aftonbladet kommer att sända tävlingen Esportal Dota 2 League under vintern.

– Självklart förstärker vi även den redaktionella bevakningen av en stor sport på frammarsch. Vi satsar på en vass, insatt och oberoende journalistik med nyheter och fördjupning runt e-sporten, Det finns en stor lucka när det gäller ambitiös journalistik som det är dags fylla nu. E-sportscenen är värd det, säger Tobias W Lindner.

Tävlingar i dataspelande, eller e-sport, är en väl utvecklad och etablerad professionell tävlingsform. Ett tecken på det är de stora prispengar som numera utbetalas i tävlingar världen runt. E-sport konsumeras nästan uteslutande digitalt och har blivit ett globalt jättefenomen med tittarsiffror som kan mäta sig med stora sporthändelser som golfens Ryder Cup, tennisens Wimbledon etc. Intresset att titta på e-sport är starkt kopplat till utövandet av dataspel. Nästan tre och en halv miljoner svenskar spelar data- eller tv-spel minst någon gång per år.

Aftonbladet har under flera år framgångsrikt bevakat och sänt e-sportinnehåll. Sedan ett par år har Aftonbladet i samarbete med Dreamhack arrangerat och sänt e-sport-SM, som på kort tid etablerat sig som det officiella mästerskapet inom e-sport i Sverige. Årets final, från Dreamhack summer i Jönköping, var det program på Aftonbladet TV som lockade mest publik i juni.

Tobias W Lindner, nöjeschef Aftonbladet. Telefon: 070–676 23 37. E-post: tobias.lindner@aftonbladet.se.

Markus Hedegaard-Friis, projektledare. Telefon: 076–867 11 90. E-post: markus.hedegaard-friis@schibsted.se.
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Telefon: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med över tre miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 400 anställda. Omsättningen 2013 var 2,1 miljarder kronor och vinsten 283 miljoner kronor.