Aftonbladet TV förnyar hockeybevakningen – nytt magasin tar livegrepp på lördagar

Lördagen den 13 september är det premiär för Sportbladets nya livemagasin Hockeystudion i Aftonbladet TV.
Programmet förenar nyhetsklipp med liverapporter från alla arenor och expertkommentarer samtidigt som matcherna spelas.
Med rätten att visa bilder från såväl SHL som Hockeyallsvenskan kommer vi att göra ett magasin som ligger helt rätt i tiden och är ensamt i sitt slag. Hockeystudion är online-TV när det är som bäst, säger Tobias Wixtröm, sportchef Aftonbladet TV.

Hockeystudion är det första ishockeymagasinet som tar grepp på varje hockeyomgång på lördagkvällar – samtidigt som den spelas. Programmet startar samtidigt som de tredje perioderna går igång, ca 20.00–20.15, och tittarna får se de hetaste sekvenserna från matcherna precis när de hänt.
Sportbladets reportrar på samtliga arenor lämnar senaste nytt direkt till studion.

Direkt efter matcherna övergår sändningen i ett bredare magasin med plats för analys och debatt, och inslag med listor på de snyggaste målen, tacklingarna och räddningarna på ett sätt som ingen annan gör idag.
Där ska experterna också ta sig tid att analysera en sekvens på djupet, eller skapa en debatt runt ett aktuellt ämne.

– Med Hockeystudion tänker vi mycket nytt ifråga om hockeybevakning. Det har aldrig hänt tidigare att ett TV-magasin gått in under pågående match och visat klipp direkt efter att det har hänt, samtidigt som experterna i studion sitter och analyserar och diskuterar, säger Tobias Wixtröm.

Programledare i Hockeystudion är Claes Åkeson, som tidigare medverkat i Sportbladet Show och sändningarna från vinter-OS i Sotji, och Tomas Ros, Aftonbladets hockeyexpert, som också medverkar som expert och redaktör. Hockeystudion presenterar därutöver en mycket meriterad grupp experter med bakgrund i den internationella ishockeyn som Johan Garpenlöv, Kristian Huselius och Frida Nevalainen och dessutom Daniel Breitholtz, musikprofilen och Idoldomaren med det stora hockeyintresset som i Sportbladet Show blivit mycket populär bland tittarna.

Hockeystudion beräknas bli ca 1,5 timmar långt. Efter lördagkvällens livesändning kommer programmet att finnas on demand till och med måndag.

Tobias Wixtröm,
sportchef Aftonbladet TV. Telefon: 070–161 99 65. E-post: tobias.wixtrom@aftonbladet.se.
Fredrik Lindén,
informationsdirektör Schibsted Sverige. Telefon: 070–667 00 82.
E-post:
fredrik.linden@schibsted.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med över tre miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 400 anställda. Omsättningen 2013 var 2,1 miljarder kronor och vinsten 283 miljoner kronor.