Aftonbladet TV sänder OSCARSGALAN® — upprepar succén från 2016

Aftonbladet TV och Walt Disney Company Nordic har slutit ett avtal om sändningsrättigheterna till OSCARSGALAN 2017. Aftonbladet TV sänder exklusivt i Sverige och storsatsar på bevakning inför, under och efter galan.
– Det är fantastiskt kul att vi även i år har tagit hem dessa exklusiva live-sändningsrättigheter till ett av världens största nöjesarrangemang, säger Sofia Olsson Olsén, publisher på Aftonbladet.

Aftonbladet gör sin största satsning någonsin på OSCARS®, världens mest prestigefyllda filmpris.

– 85 000 unika besökare tittade på livesändningen 2016 och räknar man samman hela Oscarssatsningen i Aftonbladet TV så landar den på 1,5 miljoner startade strömmar, vilket är enastående, säger Sofia Olsson Olsén.

– Förra årets samarbete med Aftonbladet TV var en formidabel succé. Tittarna uppskattade helt uppenbart möjligheten att kunna följa innehållet på olika plattformar och att kunna interagera med programledare och experter, säger Casper Bjørner, General Manager, the Walt Disney Company Nordic, och fortsätter:

– Det material som Aftonbladet TV får tillgång till genom avtalet är så mycket mer än själva live-eventet; det är mängder med kameror som filmar minsta detalj före, under och efter galan. Det är egentligen optimerat för precis den typen av lösning som Aftonbladet TV kan erbjuda. Tittarna kommer att komma närmare Hollywoodkändisarna än någonsin i år.

Natten till den 27 februari sänder Aftonbladet TV OSCARSGALAN direkt ifrån Dolby Theatre® på Hollywood & Highland Center® i Los Angeles. I sändningen visas förutom utdelningen av statyetterna också stjärnornas entré på röda mattan, händelser bakom kulisserna, den stjärnfyllda publikens reaktioner samt eftersnack och vinnarintervjuer.

Allt knyts ihop från Aftonbladets studio där programledare Karin Magnusson tillsammans med gäster och experter guidar tittarna genom sändningen. Dagen efter sänds ett 90 minuter långt sammandrag och rättigheterna ger Aftonbladets användare möjlighet att ta del av OSCARS-material i ytterligare två veckor efter galan.

Galasändningen är kulmen på en exklusiv nöjesbevakning som börjar med presentationen av nomineringarna den 24 januari. Parallellt lanseras Aftonbladets egen OSCARS-sajt, med allt om de nominerade filmerna och stjärnorna. Därefter sänds varje vecka fram till galan specialprogram om film med fokus på OSCARS.

Tobias Lundén, exekutiv producent Aftonbladet TV. Tel: 070-161 99 91. E-post: tobias.lunden@aftonbladet.se
Aurora Stark, Nordic Communications Manager, Walt Disney Company Nordic. Tel: 08-555 445 54. E-post: aurora.stark@disney.com

Magnus Ringman, stabschef och t f informationschef Aftonbladet. Tel: 070-5252349. E-post: magnus.ringman@aftonbladet.se

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2015 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 233 miljoner kronor.