Aftonbladet TV tar nästa steg – först med direktsänt morgonprogram online

Den 19 november är det premiär för ett morgonsänt nyhets- och aktualitetsprogram på Aftonbladet TV – den första morgonshowen online.
– Morgonprogrammet ska bli rappt, smart och roligt och osa av Aftonbladet-känsla, säger Lotta Folcker, programchef TV.

Aftonbladets morgonprogram sänds varje vardag mellan 06 och 09. Det leds omväxlande av de erfarna programledarna Karin Magnusson, Maria Bjaring och Claes Åkesson.

– Jag är oerhört glad över att vi har tre så starka namn. Programledarna är väldigt viktiga för att det här programmet ska bli så bra som vi vill att det ska bli, säger Lotta Folcker.

Hela Aftonbladets redaktion kommer att bidra till innehållet, en mix av de senaste nyheterna, sport, nöje och feature. Korta nyhetsuppdateringar varje kvart varvas med nyhetsfördjupning, studiosnack och trendspaningar, samt intervjuer med aktuella gäster. Delar av materialet kommer att finnas tillgängligt som klipp på Aftonbladet TV hela dagen.

– Tittarna ska känna att de har något att prata om efter att de sett vårt morgonprogram. Vi vill uppdatera, överraska och också få tittarna att starta dagen med ett skratt. Men stora nyhetshändelser kan få ta över helt, precis som läsarna är vana vid från aftonbladet.se, säger Lotta Folcker. Lotta Folcker, som tidigare varit chef för Nyhetsmorgon på TV4, är producent i planeringsfasen av programmet.

Arla och PostkodLotteriet är huvudsponsorer för Aftonbladets morgonprogram.

– Den här satsningen passar bra för oss eftersom vi vill inspirera folk att ta tillvara på frukosten. För oss är frukosten en stund för njutning, ett sätt att umgås och samla energi inför resten av dagen. Vi hoppas programmet ska få fler att ta tillvara på den stunden, säger Ann Freudenthal, ansvarig för Arla Brand.

– Det vanliga TV-tittandet är och förblir viktigt för oss och våra underhållningsprogram, men vi är övertygade om att vi når en än bredare – och yngre – målgrupp genom att finnas i nya och stora digitala kanaler, säger Anders Årbrandt, vice vd på PostkodLotteriet.

Lotta Folcker,
programchef Aftonbladet TV. Telefon: 073–640 13 12.
E-post: lotta.folcker@aftonbladet.se.
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Telefon: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.
Roger Magnergård, presschef PostkodLotteriet. Telefon: 070–232 40 80. E-post: roger.magnergard@postkodlotteriet.se.
Mikael Lindgren, PR-chef Arla Foods. Telefon: 076–879 85 13. E-post: mikael.lindgren@arlafoods.com

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med över tre miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 400 anställda. Omsättningen 2013 var 2,1 miljarder kronor och vinsten 283 miljoner kronor.