• Aftonbladet/

Bloggikoner i spetsen för unik modesatsning – journalistik, bloggar och shopping på The You Way

På torsdag är det premiär för Aftonbladets nya modesajt, med direkt koppling till den bästa modeshoppingen online och en egen e-handel för skönhet och hårvård.
– The You Way är allt i ett – en digital shoppingupplevelse integrerad i ett starkt redaktionellt koncept, toppat med bloggare av internationell klass, säger Anna Kult, publisher Aftonbladet Magasin Media.

Den redaktionella sajten theyouway.com, späckad med trendrapporter och guider, skall vara den bästa källan till inspiration för alla modeintresserade. Sajten är kopplad till en sökmotor med direktlänkar till många av de bästa svenska och internationella e-handelssajterna, och till en egen e-handelssajt för skönhet och hårvård. Det är första gången alla komponenter i modeupplevelsen ingår i ett och samma koncept.

Ansikten utåt för The You Way är, från start, tre starka bloggpersonligheter: Aftonbladets modeexpert Sofi Fahrman, modedesignern och modellen Anine Bing och stilikonen Pernille Teisbaek, alla med många hängivna följare sedan flera år.

– Vi är superglada över att kunna lansera Anine Bing och Pernille Teisbaek som nya bloggare tillsammans med Sofi Fahrman. Alla tre är framgångsrika kvinnor med intressanta yrkesliv, inspirerande livsstil och järnkoll på modevärlden, säger Anna Kult.

The You Way riktar sig främst till en kvinnlig modeintresserad målgrupp som dagligen söker mode- och skönhetsnyheter, inspiration och shoppingtips på bloggar och internationella sajter. Via sökmotorn fashion.theyouway.com kommer de att kunna hitta över 4 000 varumärken för kläder, skor och accessoarer på några av världens främsta onlinebutiker för mode, som luisaviaroma.com, zalando.com, asos.com och nelly.com. Den tredje hörnstenen i konceptet är beauty.theyouway.com, en e-shop för skönhet och hårvård som startades av den prisbelönte frisören Steve Terry och som sedan 2013 är en del av Aftonbladet.

– The You Way förbättrar upplevelsen och spar tid för alla tjejer som handlar på nätet och spenderar mycket tid på att klicka sig mellan olika affärer, säger Anna Kult.

Anna Strömberg är redaktör för theyouway.com och Pamela Bellafesta och Emma Elwin är stylister. Katarina Wendelin och Linnea Sjölund är onlineredaktörer. Lanseringen av den svenska versionen följs till hösten av en engelsk version med sikte på den europeiska marknaden.

Anna Kult, publisher Aftonbladet Magasin Media. Telefon: 070–774 63 36. E-post: anna.kult@aftonbladet.se.

Fredrik Lindén, informationschef Aftonbladet. Telefon: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med över tre miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 400 anställda. Omsättningen 2013 var 2,1 miljarder kronor och vinsten 283 miljoner kronor.