Dominika Peczynski och Johan Norberg nya kolumnister i Aftonbladet

Aftonbladet presenterar två nya kolumnister som gjort sig kända för att gärna gå mot strömmen: Dominika Peczynski och Johan Norberg.
– Jag är mycket stolt över att kunna välkomna Dominika och Johan som nya kolumnister. Det är två starka röster som kan ge Aftonbladets läsare nya och oväntade perspektiv på verkligheten, säger Sofia Olsson Olsén, Aftonbladets publisher.

Dominika Peczynski, 46, har en brokig bakgrund inom affärslivet och nöjesbranschen. Hon är välkänd som PR-konsult med egna företaget Mafioso, som sångerska i popgruppen Army of Lovers och som grundare av Sveriges första dejtingsajt. Hon har medverkat i På spåret i SVT och i vår får vi se henne tävla i Let´s dance i TV4. Hon har tidigare beskrivit sig själv som ”gränslös och speedad”.

– Jag är öppen och reagerar på min samtid som alla andra. Men jag reagerar med ett nej i stället för med ett bifall, det är nästan en tvångstanke att tycka något annat. Jag blir glad av att skriva och jag lovar att inget fenomen kommer att gå säkert för min penna. Men jag går inte på enskilda personer, det tycker jag är ohyfsat, säger Dominika Peczynski.

Johan Norberg, 43, är en internationellt känd debattör som beskrivits som en nyliberal som arbetar för kapitalism och globalisering, och av Washington Post fått epitetet ”glamourös, ung pro-kapitalist”. Han är filosofie magister i idéhistoria och har gett ut 15 böcker som översatts till lika många språk. I den senaste, den internationellt hyllade Progress, bemöter han allt tal om nutiden som speciellt problematisk med fakta som visar att det aldrig funnits en bättre tid att leva i än just nu.

– Jag höftar aldrig till på känn utan försöker ge bakgrund och sammanhang, och jag är van vid att alla är emot mig, vilket gör att jag inte har behövt hänga med för att tidsandan svänger, säger Johan Norberg.

I Den svenska liberalismens historia från 1999 skriver han om hur Lars Johan Hierta och Aftonbladet bidrog till liberaliseringen av 1800-talets Sverige och tvingade svenska myndigheter att acceptera pressfriheten.

– Hierta är en av mina stora hjältar och att jag börjar skriva i Aftonbladet kan man väl se som ett blygsamt sätt att hedra hans arv och förstärka hans frihetliga anda. Jag vill nå den största och bredaste publiken för att stöta och blöta mina tankar, och det får jag göra i Aftonbladet, säger Johan Norberg.

Maria Trägårdh, biträdande redaktionschef Aftonbladet. Tel: 070-6762360. E-post: maria.tragardh@aftonbladet.se.
Fredrik Linden, informationsdirektör Schibsted Sverige. Tel: 070-667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2016 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 236 miljoner kronor.