Femplus – ny tidning om nöje och kultur

Aftonbladet lanserar en ny tidning för nöjes- och kulturjournalistik. Den nya tidningen får en egen rygg i Aftonbladets papperstidning under namnet Femplus.
– Det blir en lyxig helgläsning för våra pappersläsare. Kulturen får äntligen utrymme att göra intervjuer och reportage. Samtidigt kan vi sprida både nöjesjournalistik och kulturjournalistik till nya läsargrupper, säger Femplus redaktör Anna Andersson.

En dag i veckan gifter Aftonbladet ihop kultur och nöje. Tidningen, som kommer ut som en bilaga till Aftonbladets huvudtidning varje fredag, ersätter tidigare Nöjesbladet. I den nya tidningen fördjupas kvällstidningens kultur- och nöjesjournalistik samtidigt som ett mervärde skapas för papperstidningens läsare.

– Våra läsare har efterfrågat ännu maffigare kultur- och nöjesläsning till helgen. I den nya tidningen finns de senaste nyheterna och nostalgi, credd och bredd, högt och lågt – skrivet med spets, humor, kunskap och värme. Nöjesbladets läsare kommer att känna igen sig och dessutom få extra allt när nu kulturen flyttar in, säger Aftonbladets nöjeschef Ylva Niklasson.

Den nya tidningen innehåller både den klassiska kulturjournalistiken och kvällstidningens mix av nöjesnyheter och granskningar. Men nu också varvat med fördjupningar, längre intervjuer och initierade tips av Aftonbladets experter inom sina respektive områden.

Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg lovar att också kultursidornas läsare kommer att känna igen sig i Femplus.

– Vi fortsätter med recensioner, samhällsdebatt och mediakritik. Men nu kan vi också ta nya grepp, med intervjuer och nya ämnesval. Jag är jätteglad att Aftonbladet satsar på sin kulturjournalistik när andra tidningar drar ner. I turbulenta tider som dessa finns ett behov av att någon förklarar och tar ställning till det som händer, säger Åsa Linderborg.

I första numret av Femplus möter Åsa Linderborg skådespelaren Lena Endre. I den 28 sidor tjocka tidningen går redaktionen också till botten med vad som verkligen hände under Bob Dylans första besök i Sverige 1966. Nästa vecka är Nobelpristagaren tillbaka i Sverige.

Bland de återkommande skribenterna i Femplus finns Ingalill Mosander, Fredrik Virtanen och Karolina Fjellborg samt filmrecensenterna Jens Peterson och Jan-Olov Andersson. Varje vecka återkommer också tecknaren Jan Stenmark med nya underfundiga teckningar.

Femplus kommer ut på fredagar. Veckans övriga dagar återfinns Aftonbladet Kultur och Nöjesbladet på sina vanliga sidor i papperstidningen.

Anna Andersson, redaktör Femplus. Tel: 076-772 62 04. E-post: anna.andersson@aftonbladet.se.
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Telefon: 070-667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2016 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 236 miljoner kronor.