Glada Hudik och Aftonbladet TV i samarbete – premiär för filmen om Bosse Östlin

Onsdagen den 31 maj har filmen om Bosse Östlin, ”Lova att aldrig sluta kramas”, världspremiär på Aftonbladet TV. Bosse Östlin, som gick bort i juli 2015, var känd från Glada Hudik-teatern – och för att han gav kramen ett ansikte.
– I dag är det kanske viktigare än någonsin att belysa allas lika värde. Därför vill vi lyfta fram filmen om den folkkäre skådespelaren, säger Lotta Folcker, chef för Aftonbladet TV.

”Lova att aldrig sluta kramas” handlar om Bosse Östlin som föddes med en funktionsnedsättning, blev folkkär skådespelare och som efter sin bortgång nu står staty i Hudiksvall. Bronsstatyn i Kanalparken i centrum sprider, bokstavligen, värme och varje dag ses folk gå fram och ge Bosse Östlin en kram.

– Bosse var en viktig faktor i vår teaterfamilj. Han spred lugn och värme och i hans närhet fanns alltid kramar och snälla ord. Kärlek och medmänsklighet är också budskapet i filmen. Det är en film om en annorlunda man som gjorde samhället bättre genom att bara vara sig själv, säger Pär Johansson, Glada Hudik-teaterns grundare.

Glada Hudik-teatern har alltid försökt välja vägar där de på ett enkelt sätt kan möta människor.

– Vi är glada över att vi kan sprida filmen om Bosse via Aftonbladet TV. Många ser TV online i dag och det vill vi så klart vara en del av, säger Pär Johansson.

Aftonbladet TV samarbetar med Glada Hudik-teatern för att lyfta fram filmen om Bosse och ge utrymme även åt goda nyheter.

– Vi hoppas att filmen också kan utmana människors fördomar, säger Lotta Folcker.

Parallellt med premiären på Aftonbladet.se sänds filmen vid statyn i Kanalparken i Hudiksvall. Flera skolklasser kommer att samlas för att titta på filmen och passa på att ge Bosse en kram.

Det har snart gått två år sedan Bosse Östlin avled i sviterna av en hjärnblödning, 63 år gammal. Den folkkäre skådespelaren lämnade ett stort tomrum efter sig bland invånarna i Hudiksvall och, inte minst, bland arbetskamraterna på Glada Hudik.

”Lova att aldrig sluta kramas” har producerats av filmaren Anna Olsson i samarbete med Glada Hudik-teatern.

Lotta Folcker
, chef Aftonbladet TV. Telefon: 073-640 13 12. E-post: lotta.folcker@aftonbladet.se.
Johanna Mörk, kommunikatör Glada Hudik-teatern. Telefon: 070-408 66 00. E-post: johanna@gladahudikteatern.se
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Telefon: 070-667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2016 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 236 miljoner kronor.