Jenny Gourman Strid ny programledare för Brottscentralen – säsongsstart i dag

Jenny Gourman Strid är ny programledare för Brottscentralen, Aftonbladets flerfaldigt prisbelönta succéformat, som har säsongsstart i dag.
– Med Jenny som förstärkning till Thabo Motsieloa och Lennart Ekdal toppar vi laget ytterligare och förstärker vår ledande position inom crime-tv i Sverige, säger Jonas Berg, producent Brottscentralen.

Jenny Gourman Strid kommer närmast från SVT och har lång erfarenhet från brottsgenren på TV3-programmet Efterlyst, där hon under nio år var livereporter och programledare. På Brottscentralen alternerar hon mellan rollerna som programledare – debut på onsdag – och studioexpert.

– Det är en jättekick att få jobba med det jag kan allra bäst på framtidens tv-plattform. I Brottscentralen är pulsen så mycket högre, med större aktualitet, dagliga sändningar och mycket snabbare resultat. Redan innan vår första ordinarie sändning har vi med ett filmklipp och tittarnas hjälp fått fram vittnen till ett aktuellt brottsfall, säger Jenny Gourman Strid.

Brottscentralen inleder i dag den sjätte säsongen på Aftonbladet TV och den andra i Discovery Networks kanal Investigation Discovery. Precis som tidigare sänds Brottscentralen live klockan 20.00 måndag till torsdag. Innan vårsäsongen är över kommer Brottscentralen att ha passerat 400 sända program.

Det interaktiva konceptet har gjort Aftonbladet till nyhetsledare på området – Brottscentralen rör sig mitt i nyhetsflödet och tar med tittarna live i polisens arbete med det senaste dygnets brott. Programmet bygger på aktivt deltagande av tittarna i form av videointervjuer och filmer och bilder från fältet. Varje dag medverkar poliser runt om i landet i programmet för att nå ut till allmänheten och be om hjälp i utredningar där man kört fast och sedan starten har Brottscentralen med tittarnas hjälp bidragit till genombrott i över 100 fall.

De erfarna brottsmålsadvokaterna Leif Silbersky och Johan Eriksson fortsätter som Brottscentralens experter och under våren kommer fler experter och poliser på tunga poster att ansluta till programmet.

Brottscentralen har utsetts till ett av världens 20 hetaste tv-format vid MIP-galan i Cannes och årets interaktiva program vid den svenska RIA-galan. Formatet har också lyfts fram som en viktig del i Aftonbladet TV:s pris för bästa webb-tv vid INMA Awards i San Francisco. Brottscentralen produceras av Brand New Content.

Jonas Berg, producent Brottscentralen. Tel: 070-530 13 91.  E-post: jonas.berg@brandnewcontent.se.
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Tel: 070-667 00 82.  E-post: fredrik.linden@schibsted.se .

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med över 3 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2014 var 2,0 miljarder kronor och vinsten 237 miljoner kronor.