Levande Historia först på Ipad

I morgon fredag lanseras Aftonbladet Levande Historia på Ipad. Det är den första historietidningen i Sverige som blir tillgänglig för läsplattor.
– Ipadutgåvan ger ytterligare en dimension åt skildringen av historia på ett underhållande sätt. Med bättre bildkvalitet, rörligt material och ljud kan vi ge en ökad förståelse för historiska sammanhang, säger Åke Persson, redaktör för Levande Historia.

Levande Historia lanserades i augusti 2010 och blev en omedelbar läsarsuccé. Innovativa tilläggserbjudanden som Herman Lindqvists podd och möjlighet att prenumerera på tidningen tillsammans med Svenska Dagbladet bidrog till att tidningen snabbt upptäcktes av de historieintresserade läsarna.

Nu tar Levande Historia nästa steg för att ytterligare stärka sin position som innovatör på marknaden för historietidningar. Ipadversionen av Levande Historia innehåller allt som pappersmagasinet erbjuder och dessutom rörliga bilder och ljudfiler som skildrar olika historiska händelser. Levande Historia blir en av de första historietidningarna i världen som erbjuds på Ipad.

Ipadversionen kostar 38 kronor i lösnummer från och med första numret, jämfört med pappersversionen som kostar 39 kronor när man samtidigt köper huvudtidningen.

– Ipadversionen är billigare än pappersversionen men innehåller mycket mer. Den tekniska plattformen Woodwing – som vi också använder för Klick! – ger nya spännande möjligheter som stärker läsupplevelsen. Och vi kommer löpande att uppdatera appen med fler spännande funktioner, säger Marica Finnsiö, utvecklingschef.

Åke Persson, redaktör Levande Historia. Telefon: 08–51 42 41 35. E-post: ake.persson@aftonbladet.se.
Marica Finnsiö, utvecklingschef mobil. Telefon: 070–788 10 09. E-post: marica.finnsio@aftonbladet.se.
Fredrik Lindén, informationschef. Telefon: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 2,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, web och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 500 anställda, varav ca 300 journalister. Omsättningen 2010 var 2,4 miljarder kronor och vinsten 310 miljoner kronor.