Linnéa Claeson ny kolumnist i Aftonbladet

Linnéa Claeson, 25, är ny kolumnist i Aftonbladet. Hon har uppmärksammats för sin kamp mot näthat, mobbning och sexuella trakasserier – och sin vassa humor.
Linnéa Claeson gör skillnad. Hon slåss engagerat för kvinnors rättigheter och människors rätt att få vara som de är, och hon gör det med en smart mix av allvar och humor. Jag är väldigt glad över att hon ansluter till vårt starka kolumnistgäng, säger Sofia Olsson Olsén, Aftonbladets publisher.

Linnéa Claeson är elitspelaren i handboll som på olika sätt engagerat sig mot övergrepp och diskriminering. För sitt engagemang har hon fått stor uppmärksamhet i såväl traditionella som sociala medier i Sverige och utomlands. I maj utsågs hon till “Framtidens mäktigaste svensk” av Tjänstemännens centralorganisation, TCO.

Hon grundade Instagramkontot Assholesonline för att visa hur mycket sexuella trakasserier, hot och hat som kvinnliga idrottare får ta emot. På kontot synliggör hon sexuella inviter och nedvärderande meddelanden olika män skickat till henne och kommenterar kränkningarna med humor. På två år har kontot fått 220 000 följare.

Linnéa Claeson engagerar sig starkt i ämnen som antirasism, hbtq-frågor, feminism och hemlöshet. I Aftonbladet tänker hon skriva om sina hjärtefrågor för sin hittills största publik.

– Jag kommer att agitera för civilkurage, medmänsklighet och jämlikhet. Att skriva i Aftonbladet är ett väldigt bra sätt att nå ut med mitt budskap och samtidigt lära av andra, genom att diskutera med de som håller med mig eller inte håller med mig alls, säger Linnéa Claeson.

Linnéa Claeson blir i höst professionell handbollsspelare i den danska klubben Ringkøbing, och har tidigare spelat tre raka SM-finaler för Nackaklubben Skuru. Hon är landslagsspelare med VM-guld för bade U-18 och U20-landslaget på meritlistan.

Vid sidan av handbollen studerar Linnéa Claeson juridik vid Stockholms universitet. Hon är medgrundare av de ideella organisationerna Omtanke Stockholm för hemlösa och Refugee Relief för människor på flykt. Hon är också goodwill-ambassadör för organisationen Kvinna till kvinna som arbetar för att stärka kvinnors rättigheter i krig och konflikter.

– Om alla människor vore som Linnéa Claeson så vore världen en mycket bättre plats att leva på. Jag bidrar med glädje och stolthet till att ge denna modiga, unga kvinna ännu en kraftfull och bred plattform som Aftonbladet, säger Sofia Olsson Olsén.

Linnéa Claesons kolumner publiceras i Aftonbladet varannan lördag med start den 29 juli. Den 17 juli är hon värd för radioprogrammet Sommar i Sveriges Radios P1.

Maria Trägårdh, biträdande redaktionschef Aftonbladet. Tel: 070-6762360. E-post: maria.tragardh@aftonbladet.se.
Fredrik Linden, informationsdirektör Schibsted Sverige. Tel: 070-667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet finns på mobila plattformar, på webben, i TV online och som papperstidning. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2016 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 236 miljoner kronor.