Magnus Zaar ny chef för Aftonbladet TV

Magnus Zaar, 46, har utsetts till ny chef för Aftonbladet TV med ansvar för både affärsutveckling och redaktionellt innehåll.
– Magnus Zaar är med sin gedigna erfarenhet av tv och nya medier perfekt för uppdraget att stärka Aftonbladets roll som Sveriges ledande webb-tv-aktör, säger Jan Helin, chefredaktör Aftonbladet.

Magnus Zaar har 20 års erfarenhet av tv-produktion, bland annat från Sveriges Television där han varit projektledare och programutvecklingschef. På produktions­bolagssidan har han arbetat som vd för Baluba och sälj- och utvecklingschef för Strix. Inom webb-tv-området har han varit nyamedierchef för Silverback och vd för Kamera International. Magnus Zaar har också arbetat med formatutveckling i egna företaget Zaar Communication och ansvarat för Norden-lanseringen av Joost, Skype-grundarna Janus Friis och Niklas Zennströms webb-tv-plattform.

– Jag känner mig oerhört laddad inför uppdraget att ta Aftonbladets webb-tv till nästa nivå. Att få börja som marknadsledare och arbeta med att ytterligare förbättra produkten för annonsörer och tittare är ett riktigt drömjobb, säger Magnus Zaar.

Aftonbladet är Sveriges största webb-tv-kanal med nästan 400 000 dagliga tittare (384 000 tittare/dag, enligt Sifo Orvesto Internet mars 2012). Positionen är ett resultat av målmedvetna redaktionella satsningar på livesändningar vid stora nyhetshändelser, programformat kring Aftonbladets profiler och tv-klipp om nyheter och sport.

– Alla goda programidéer ligger som alltid steget före paketering och utvecklingen av hållbara affärsmodeller. Tillsättningen av Magnus Zaar är det första steget i en ny, intensiv utvecklingsfas för Aftonbladet webb-tv, där vi ska bygga en tydligare tv-miljö och utveckla såväl programstrategi som affären kring innehållet, säger Jan Helin.

Magnus Zaar tillträder den 15 maj och kommer att rapportera till Jan Helin och Pontus Ogebjer, affärsområdeschef online. Samtidigt tillträder Jessica Linnman som tillförordnad operativ chef för Aftonbladet TV.

Magnus Zaar, tillträdande chef Aftonbladet TV. Telefon: 076–899 44 22. E-post: magnus.zaar@zaarmedia.se.

Jan Helin, chefredaktör. Telefon: 070­–214 74 74. E-post: jan.helin@aftonbladet.se.
Pontus Ogebjer, affärsområdeschef online. Telefon: 070–525 21 47. E-post: pontus.ogebjer@aftonbladet.se.
Fredrik Lindén, informationschef. Tel: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med över 2,6 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 400 anställda. Omsättningen 2011 var 2,2 miljarder kronor och vinsten 310 miljoner kronor.