Marcus Leifby utforskar esport i ny programserie från Aftonbladet TV

Sportprofilen Marcus Leifby ger sig in i en ny värld – esport. Under våren ska han berätta om den snabbast växande sporten i världen för Aftonbladets TV-tittare.
– Esport är otroligt stort och ändå är sporten totalt okänd för många. Det vill vi ändra på och därför sätter vi nu detta fenomen i händerna på en av landets starkaste sportprofiler, säger Mia Lindqvist, program- och affärschef Aftonbladet TV.

Marcus Leifby har i många år rapporterat om fotboll, ishockey och bandy för Aftonbladets läsare. Han är känd som egensinnig och frispråkig med glimten i ögat. Han satte standarden för liverapporteringen i text som en ny genre och han trollband fotbollspubliken i omtalade TV-dokumentärserien ”Leifbys Big Ten”. Nu tar han steget in i en för honom totalt okänd sportvärld.

– Jag gör det här programmet av ren nyfikenhet. Det finns ett engagemang och ett driv i och kring esporten som är svårt att värja sig emot. Jag har aldrig bevakat sporten och jag spelar inte själv – men nu är det dags att lära mig mer. Kan jag, och alla andra traditionellt sportintresserade, förstå det nya? Genom att på nära håll leta efter svar på frågor som vem, vad, hur och varför lär vi bli varse det, säger Marcus Leifby.

Esport är en av mest växande sporterna i världen och omsätter i dag 1.5 miljarder kronor. Sverige är ett av de främsta länderna efter Kina, USA och Sydkorea, sett till intjänade pengar, och allra främst när det gäller antalet proffs per capita.

– Spelarna tjänar miljoner och behandlas som rockstjärnor av fansen. Men utanför esportvärlden är det inte många som känner till deras berömmelse och framgång. Det ska vi ändra på nu, säger Marcus Leifby.

I ”N00b” (en lek med ordet ”noob”, nybörjare) följer Marcus Leifby med bakom kulisserna och träffar några av världens mest kända esportare, bland annat det svenska underbarnet Ludwig "Zai" Wåhlberg, en 19-åring som de senaste åren spelat in miljontals kronor.

Marcus Leifby rapporterar också från den stora LCS-finalen (League of Legends championship series) i Hamburg, där tusentals fans samlas för att se sina idoler spela live. Han träffar spelare, promoters, streamers och eldsjälar för att berätta historien om e-sport för en bredare publik. I serien berättar han vad som ligger bakom den svenska framgången, vad de olika sporterna går ut på – och vad som krävs för att vinna.

”N00b” är ett samarbete med Casumo. Serien består av tio avsnitt med premiär den 2 maj.

Mia Lindqvist, program- och affärschef Aftonbladet TV. Tel: 070-606 94 94. E-post: mia.lindqvist@aftonbladet.se.
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Telefon: 070-667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2016 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 236 miljoner kronor.